De Dag Die Je Wist Dat Zou Komen

Roos Tol | donderdag 2 mei 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 928x

Is Eindelijk Daar! Kuuk 1 bij de kauw! En wat een kuuk! Levendig, brutaal, hebbehebbehebbe. LIEIEIEF

Kleine schoonheid

Er zijn kuuks die je, om met Herman Finkers te spreken, vooral “heel lief” kan vinden. Duivenkinderen bijvoorbeeld, daar kun je enorm van houden, maar om naar te zitten kijken… nah.
Vandaag kwam kuukkie 1 uit het ei bij Kauw Dongen.
Er was even een misverstand, we meenden een twee-eiige geboorte mee te maken, hoezaa!! maar het tweede kuuk was wel erg stil en bewoog niet veel. Eh? Ja, eitje.

Kuukkie 2 ligt nog even lekker in het ei. Al zal dat ook niet lang meer duren.
We hebben Kuuk 1 vandaag de hele dag kunnen volgen.
Ach als die toch eens wist hoe begluurd die is. Truman Burbank was er nog onbespied bij. Alleen, de kauw is vele malen intelligenter dan die Truman.  Die hebben fijn hun bunker opgeworpen, en wij moeten maar zien dat we wat zien. Gelukkig hebben we nest Dongen.

Puin

Van Nest Winterswijk zullen we niet zoveel meekrijgen, daar zitten hyper-intelligente kauwtjes die al vanaf het begin doorhadden dat wij ze in het snotje hadden. Daar hadden zij geen zin an. Maar het nest in Dongen, zacht, smooth, belegd met een verenbedje en wat al dies meer zij – zelfs zand werd nog vandaag aangevoerd – is weliswaar volletjes, maar geeft ons, gelukkig, een mooi beeld van het nest en de omgeving daarvan.
Kauwen dragen waanzinnig veel materiaal aan bij het nest. Maar nooit ”omdat het kan.” Alles heeft nut. Veelal vooral: ongediertebestrijding. Daar zijn de sigarettenpeuken en pakjes van peuken voor…

Zorg

Ik had eigenlijk niet anders verwacht. Zo lief als de kauwtjes voor elkaar zijn, en zo hecht als gemeenschap, zo lief zullen ze ook voor de jonkies zijn. En dat zijn ze. Het  moment waarop de pap kennis maakte met zijn eersteling vond ik tranentrekkend ontroerend. Sindsdien zijn pa en ma onvermoeibaar in de weer, en dan moet ma Kuukje 2 ook nog bebroeden!
Waren wij mensen toch ook maar zo hecht allemaal.

Kauw Alle Beleef de Lente blogs