Binnenkort

Delichon urbica, een moeilijke naam

Annelies Marijnis | donderdag 11 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 997x

Delichon urbica is de wetenschappelijke naam van de Huiszwaluw. Dit betekent letterlijk stadszwaluw. Ze broeden namelijk altijd in de omgeving van huizen en mensen. Carl Linnaeus, een Zweedse wetenschapper, heeft deze Latijnse naam aan onze zwaluw van Beleef de Lente gegeven.

De volksnamen die de mensen aan deze zwaluw gegeven hebben worden daarvan afgeleid. In Vlaanderen wordt de  zwaluw de Vensterzwaluw (broedt boven het raam) of Rivierzwaluw genoemd. Dit laatste komt waarschijnlijk omdat ze vaak boven het water vliegen om insecten te vangen.

Melkstaartje

Andere namen voor deze vogel zijn onder andere:  Hoeszwaalf (Groningen), Steinswelf (Limburg), Kerkzwaluw (Twente), Dakwachtertje en Dakswaaltsje (Friesland). De Friezen noemen het vogeltje ook wel gewoon een Sweltsje. Het Melkstaartje heb ik ook wel eens gehoord. Dit komt natuurlijk omdat de vogel een witte stuit heeft. Het Nonnenke, afgeleid van de kleur van de Huiszwaluw, zwart en wit, komt uit Noord Brabant.

Hoe de Noordwijkers of Noordwijkerhouters hun Huiszwaluwen in de volksmond noemen is mij onbekend. Misschien is er iemand die mij die naam kan geven, ik hoor het graag.

Huiszwaluw Alle Beleef de Lente blogs