Binnenkort

Maak er een rommeltje van

Roos Tol | donderdag 14 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 983x

Allereerst: gefeliciteerd familie Bosuil, met het eerste kuuk van BDL 2019! We hebben een muis voor je. Maar zonder beschuit en je moet ‘m zelf even komen ophalen. Fantastisch dat we dit allemaal zo kunnen volgen. Zelfs zo’n regen-, storm- en hageldag fleurt er helemaal van op.

Kleurrijk geheel

Een modeshow op de catwalk is er niks bij. Zoveel kleuren en al die verschillende patronen! Ik ben zelf groot fan van de kraaiachtigen, die soms heel subtiel maar vaak ook zeer uitbundig fel schitterend gekleurd zijn. Kijk maar naar de gaai en de kauwen die de tafel regelmatig bezoeken. Maar ook de duiven, mezen, merels, vinken en natuurlijk het knaloranje roodborstje zijn een lust voor het oog. Al is het niet zozeer voor ons bedoeld als voor de potentiële partner…

Kleurrijke tuin

Vogels lokken kunnen we allemaal. Al start je maar met een pindakoker aan de gevel. En niet iedereen is in staat om een paradijs te creëren zoals dat in Dongen. Een flatje driehoog-achter met een balkonnetje van twee bij een vierkante meter zal aan heel andere opties (verticaal tuinieren bijvoorbeeld) moeten denken dan de bezitter van drie deeltuinen grenzend aan een kasteelpark. Ook zal niet iedereen een budget hebben waarmee spannende dingen mogelijk zijn.

Oplossingen op maat

Maar voor elke situatie is een idee. Peter vertelde er al over in het filmpje over de goedgevulde voedertafel. Les één is eigenlijk: hou het een beetje rommelig.
In een steriele tuin van steen en beton zal geen vogel zich echt prettig voelen. Zet liever hagen, struiken, een houtwalletje, laat een takkenhoop liggen.
Zorg voor variatie in de beplanting en bloeiende bloemen. Die trekken vlinders en insecten, insecten trekken vogels. Vlinders zorgen voor rupsen.
Hang insectenhotels op; is ook nog eens heel leuk en interessant.
Zorg dat er water beschikbaar is, en heb je waterbakken, houd die goed bij – zowel in de winter als in de zomer.
Laat afgevallen bladeren liggen: daaronder vinden de vogels insecten en wormen (en de insecten en wormen voedsel).

Postcodecheck

Wil je meer doen met je tuin, goed voor dier en mens? Vogelbescherming Nederland heeft een heel leuke site: Mijn tuin, Mijn Vogelparadijs. Doe de postcodecheck, zie welke vogels in jouw omgeving veel voorkomen en leer wat je kan doen om ze in jouw tuin te krijgen.

Tuininrichting

Dan is er tot slot ook nog de site van Vogelbescherming met praktische tips en de mogelijkheid om persoonlijk tuinadvies te krijgen van een tuinvogelconsulent van VBN.

Wij wensen u heel veel plezier, hier en in uw eigen tuin, in alle seizoenen.