Binnenkort

Binnenkort

Kiezen

Peter de Vries, NIOO | maandag 20 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1110x

De afgelopen week mochten wij kiezen. Een nieuwe volksvertegenwoordiging. Wekenlang ging het nergens anders over. Er is gekozen en vandaag starten de verkenningen voor een nieuw kabinet. Ik zie je denken ‘leuk hoor Peter, maar wat heeft dit met Koolmezen te maken?’ Nou meer dan je denkt.

Het leven is keuzes maken. Dat geldt voor ons, maar ook in bijvoorbeeld de vogelwereld is dit een feit. Vogels moeten ook keuzes maken, en al helemaal in de broedtijd. Eerst moet het mannetje een partner vinden en dat vrouwtje moet dan ook nog voor hem kiezen. Hoe dit kiezen werkt weten we niet exact. Het is waarschijnlijk een mix van vele factoren die deze keuze bepalen. Hierbij kan je denken aan territorium-kwaliteit en de zang, kleur en conditie van het mannetje. Overigens is het bezitten van een territorium een absolute must. Heeft een mannetje dit niet dan lukt het de Koolmees-man niet een partner te vinden.

Daarnaast is er de keuze van waar te broeden. Soms er in dit opzicht voor de Koolmees heel veel te kiezen. In de bossen waar het NIOO onderzoek doet hangen heel veel nestkasten. Eigenlijk hangen hier te veel kasten en dus hebben de Koolmezen heel veel keuze. Natuurlijk vinden er wel gevechten plaats om de beste plekjes. Maar bij voldoende keuzemogelijkheden zal toch elk Koolmezenpaartje wel een nestkast gaan bezetten.

Maar hoe gaat dat dan in bijvoorbeeld in een stadswijk waar weinig nestgelegenheid te vinden is? Ten eerste zullen daar meer conflicten worden uitgevochten. En ten tweede zal een Koolmezen-paartje soms noodgedwongen kiezen voor een minder voor de hand liggende plek om te gaan broeden. Er zijn legio voorbeelden van Koolmezen die de meest vreemde en grappige plekken uitkiezen om te gaan broeden: in brievenbussen, in spouwmuren, in lantaarnpalen en ga zo maar door.

En het kan ook gebeuren dat Koolmezen een kast kiezen die hangt op een minder voor de hand liggende plek. Afgelopen weekend hoorde ik het verhaal van een nestkast die aan een huis hangt dat staat langs een relatief drukke weg. Deze nestkast bevindt zich direct aan de straatkant waar maar weinig groen te vinden is. Toch had een paartje Koolmezen deze kast gevonden, dit tot grote vreugde van de bewoonster van het huis. Het paartje inspecteerde de kast en vloog na de inspectie linea recta met een enorme boog over het huis naar de tuinen aan de achterkant. Vooral die enorme boog merkte ik, die maakte grote indruk.

Wij maken keuzes, Koolmezen maken keuzes. Het blijft afwachten hoe het gaat lopen met de Beleef de Lente nestkast. Hopelijk neemt ‘ons’ Koolmees-paartje de juiste beslissing. Niet alleen in Den Haag gaat het spannend worden deze week!