Lepelaar

Seizoenoverzicht 2020

Bekijk de clip

Nu jij

Roos Tol

26.07.20 Volgens sommige scheppingsmythen ontstond de wereld uit een ei. Volgens andere, zoals in het bekende Genesis te lezen is, uit het Woord. Daar lezen we dat op de derde dag water en land werden geschapen en op de vijfde dag de vissen en de vogels. Van de vijver weten we dat de feitelijke schepper…

Naar alle blogs & vlogs vijver

Willen jullie de vijver volgend jaar alsjeblieft weer meenemen in de webcams? En ik spreek vast niet voor mezelf.

Deze vraag is gesteld door Diede.

Veelgestelde vragen over de vijver

Badderen en drinken

Deze bosvijver is een magneet voor tal van soorten, die hier graag komen badderen en drinken. Wat kunnen we verwachten? In ieder geval de merel, koolmees, pimpelmees, roodborst en zelfs appelvink

Leem en natte plantenresten

Vogels halen vaak nestmateriaal bij de vijver. Zo haalde de boomklever er leem om de nestopening van de mezenkast mee te verkleinen. Merels halen er natte plantenresten om hun nest mee op te bouwen.

Bij toeval ontstaan

Deze vijver is bij toeval ontstaan in de voortuin van een boshuis boven op de stuwwal van de Veluwe. Er bleef steeds water staan waar de hond van de eigenaar graag in ging liggen.

Lesbrief voor PO: Onderzoek verschillende snavels en voor welk voedsel ze geschikt zijn

Download de lesbrief

Gratis online cursus tuinvogels

In deze nieuwe gratis online beginnerscursus leert u in tien lessen tuinvogels en hun geluiden herkenne. Van huismus tot kramsvogel en van koolmees tot zanglijster. Met handige tips, filmpjes en ezelsbruggetjes om te leren kijken en te genieten van vogels in uw tuin.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Vogels voeren

Welke vogel eet wat? Welke vogel eet wat wanneer? Vogelbescherming heeft ongeveer alles over het bijvoeren van vogels op een rij gezet. Ook tijdens de lente en de zomer kunt u voeren.

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de postcode vogelcheck