Kauw

Help een tikkie mee
  • {{numberOfViewers}} mensen kijken nu
  • Bekijk de Vogelgids

Stuur een filmtip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de vijver, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Vijver? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Wilt u de vogels ook een tikkie helpen?
Geniet u ook zo van de vogels van Beleef de Lente? Hun aanwezigheid is niet vanzelfsprekend. Veel vogels hebben het moeilijk of dreigen zelfs uit ons land te verdwijnen. Duizenden supporters helpen met een gift om ze te beschermen. U kunt vogels ook een tikkie helpen. Doet u mee?

Ja, ik help een tikkie mee

Nachtvink

Roos Tol

05.05.21 Hij had zijn nacht niet, deze vink (Fringilla coelebs). Op een tijdstip dat hij normaal gesproken lekker hoorde te slapen – hij, of zij, al dan niet op het nest – tuimelde vinkie ongelukkig neer naast de vijver. Zomaar uit de lucht gevallen om half tien ’s avonds.

Naar alle blogs & vlogs vijver

(Vlaamse) Gaai, Wat is het verschil tussen de Vlaamse gaai en de Gaai? Of is dit exact dezelfde vogel? En waarom is het "Vlaamse"dan ineens verdwenen.

Deze vraag is gesteld door Spotvogel.

Veelgestelde vragen over de vijver

Badderen en drinken

Deze bosvijver is een magneet voor tal van soorten, die hier graag komen badderen en drinken. Wat kunnen we verwachten? In ieder geval de merel, koolmees, pimpelmees, roodborst en zelfs appelvink

Leem en natte plantenresten

Vogels halen vaak nestmateriaal bij de vijver. Zo haalde de boomklever er leem om de nestopening van de mezenkast mee te verkleinen. Merels halen er natte plantenresten om hun nest mee op te bouwen.

Bij toeval ontstaan

Deze vijver is bij toeval ontstaan in de voortuin van een boshuis boven op de stuwwal van de Veluwe. Er bleef steeds water staan waar de hond van de eigenaar graag in ging liggen.