naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Kauw

Lepelaar

Voedertafel

Binnenkort

Huiszwaluw

Binnenkort

Spreeuw

Derde ei bij de ooievaars   *   Kleine bosuil zet z'n eerste stapjes   *   Tweede ei bij de ooievaars!   *   De kauwen zijn begonnen met het bouwen van hun nest   *   Eerste ei bij de ooievaars!

Voedertafel

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de voedertafel, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Voedertafel? Chat dan mee in het clubhuis.

Van botjes en balletjes

Roos Tol

23.03.19 Hoe zou het menselijk sanitair eruit zien als we geen poepjes maar braakballen produceerden? Spuugbakken overal? Gelukkig werkt onze afvalscheiding anders dan bij uilen en onze ontlasting bestaat niet uit botjes en stukjes vacht.

Naar alle blogs & vlogs voedertafel

Moet men binnenkort niet stoppen met bijvoeren, dit omdat ma en pa ook de kleintjes voeren hiermee, en dit nog niet goed voor hun is?

Juist nu zien we veel vogels op de voederplek, dat is prima. Straks moeten ze volop aan de bak, tijdens het broeden, maar toch zeker als de eitjes uitgekomen zijn. Ze verbruiken dan enorm veel energie, dus kunnen nu zeker wat extra's gebruiken.

Naast het voer dat ze halen bij de voederplek gaan ze ook op pad om ook insecten te eten. Meesjes zoeken in bomen en struiken naar allerlei insecten. Straks als ze jongen hebben zullen ze niet anders doen, instinctmatig gaan ze op zoek naar het juiste voedsel. Je zult zien dat de jongen gevoerd worden met o.a. rupsen e.d. Zelf eet het paartje nog wel ook van de voedertafel.

Deze vraag is gesteld door Mechelke.

Veelgestelde vragen over de voedertafel

Vogels en een eekhoorn

Bij deze voerplek zagen we: grote bonte specht, groene specht, koolmees, pimpelmees, merel, holenduif, vink, keep en... een eekhoorn. Wil jij ook vogels in je tuin herkennen? Volg de online cursus!

Natuurlijk voedsel

Bewoner Peter biedt op deze voedertafel divers voer aan. Tips over goed voeren, welke vogels wat eten, wanneer u het beste bijvoert en hoe u het vogelvoer aanbiedt, hebben we tips op een rij gezet.

Vogelparadijs

Deze voedertafel staat bij Peter, die zijn erf heeft omgetoverd tot een vogelparadijs. Er hangen ruim 50 nestkasten en hij voert de vogels jaarrond met divers voer. Creëer jij je eigen vogelparadijs?

Lesbrief voor PO: Onderzoek verschillende snavels en voor welk voedsel ze geschikt zijn

Download de lesbrief

Gratis online cursus tuinvogels

In deze nieuwe gratis online beginnerscursus leert u in tien lessen tuinvogels en hun geluiden herkenne. Van huismus tot kramsvogel en van koolmees tot zanglijster. Met handige tips, filmpjes en ezelsbruggetjes om te leren kijken en te genieten van vogels in uw tuin.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Vogels voeren

Welke vogel eet wat? Welke vogel eet wat wanneer? Vogelbescherming heeft ongeveer alles over het bijvoeren van vogels op een rij gezet. Ook tijdens de lente en de zomer kunt u voeren.

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de postcode vogelcheck