Bliek

Pimpelmees

Scholekster

Gekraagde roodstaart

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Gierzwaluw

De ouders komen (niet altijd) na vertrek van de jongen nog even rusten in de kast, waarna ze ook binnen enkele dagen aan de terugreis naar Afrika zullen beginnen.

De jongen krijgen hun vocht uit de insecten die ze gevoerd krijgen. Alle jonge vogels krijgen hun vocht uit het gevoerde voedsel, ook al heeft elke soort weer wat anders op het menu staan.

De jonge Gierzwaluwen blijven gemiddeld zo'n 40 dagen op het nest. Ze verlaten het nest als ze goed genoeg kunnen vliegen om de grote terugtocht aan te kunnen. Ze zijn daarna meteen onhafhankelijk van de ouders.

De Gierzwaluwluisvlieg:

- steekt en zuigt bloed

- kan volgezogen ong. 9 dagen zonder voedsel

- is ongeveer 8mm lang

- elke vogel heeft zijn eigen soort luisvlieg

- is niet schadelijk voor gezonde vogels

- kruipt niet in de eieren

- is ook voor gezonde kuikens niet schadelijk (tenzij het in zeer grote aantallen is)

- worden door de Gierzwaluw niet opgegeten omdat ze hun voedsel in de lucht vangen

- zijn wel hinderlijk, maar zoals de naam al zegt onlosmakelijk verbonden zijn met de Gierzwaluw

Rond eind juli vertrekken ook de nestverlaters met of zonder de oudere vogels terug naar Afrika. Begin augustus zijn vrijwel alle Gierzwaluwen weer vertrokken om eind april het jaar erop weer terug te keren.

Waarschijnlijk eten ze de luisvliegen niet op omdat ze zijn ingesteld op het vangen van prooien uit de lucht. Andere insecten uit de nestruimte pakken ze ook niet. Ze happen soms wel naar de luisvliegen en andere irritante beestjes, al dan niet tijdens het vliegen.

Het valt niet op, maar de Gierzwaluw heeft een lange nek. Al vliegend kan een Gierzwaluw bijvoorbeeld met de snavel de veren op de rug bereiken om die te poetsen. Ook de poten zijn langer dan je zo zou zeggen en kunnen veel plekjes bereiken. Soms is er wat duikelen voor nodig, maar al het lukt ze wel al vliegend dat gestroomlijnde verenpak in topconditie te houden!

Het verschil tussen man en vrouw is niet te zien bij de Gierzwaluw.

De Gierzwaluwen komen vanaf half april met duizenden tegelijk vanuit Afrika naar Europa om zich voort te planten. Ze zijn niet zeldzaam, maar slechts korte tijd in de Europese landen aanwezig. Na zo'n drie maanden beginnen ze weer aan de tocht terug naar Afrika. De Gierzwaluw is een beschermde soort.

Ja, het klopt inderdaad dat gierzwaluwen altijd vliegen. Alleen tijdens het broedseizoen zijn gierzwaluwen 'aan land', als ze hun nest uitbroeden en hun kuikens voeren. Maar buiten dat vliegen ze: 24 uur per dag, ruim 265 dagen per jaar. Ook slapen doen ze in de lucht. Tegen de avondschemering vliegen ze naar een paar kilometer hoogte in de lucht. In de loop van de nacht laten ze zich langzaam naar beneden zakken en in de ochtend zien wij ze weer boven onze steden en dorpen.

Nee, de naam van de gierzwaluw is eigenlijk misleidend. Vogels kun je in verschillende families onderverdelen: de uilen, de spechten, de zangvogels, de eenden, etc. Die onderverdeling wordt taxonomie genoemd. Onze andere zwaluwen (zoals de boerenzwaluw, de huiszwaluw en de oeverzwaluw) horen bij de familie van de zangvogels, de passeriformes. Gierzwaluwen hebben een eigen familie, samen met de kolibries: de apodiformes. Vrij vertaald betekent dat 'de pootloze vogels'.