Bliek

Kauw

Scholekster

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Geen zorgen, "ons" mannetje is er nog steeds. Tijdens het broeden komt hij af en toe een hapje brengen aan V, als de jongen er eenmaal zijn zal hij mee gaan helpen met voeren en zie je hem vaker in beeld

Dat ligt eraan hoe oud het jong is, als het nog heel klein is zou je kunnen proberen om het in het nestje terug te zetten. Indien het jong al groter is, maar nog niet goed vliegt moet je het laten zitten. Waarschijnlijk is het dan net uit het nest, en moet nog goed leren vliegen. De ouders zullen in de buurt zijn en het jong voeren en in de gaten houden! Wel zou je er op kunnen letten dat er geen katten in de buurt komen, maar verder hoef je niets te doen.

Een merelvrouwtje kan per seizoen wel twee of drie legsels hebben. Afgaand op de berichten van de eigenaar over eerdere jaren is het heel goed mogelijk dat er een vervolg legsel gaat komen in hetzelfde nestje. We blijven het in de gaten houden met z'n allen!

De jonge merels hebben het nest verlaten. Goed vliegen moeten ze nog leren, het is nu meer fladderen wat ze doen. Het mannetje zal nu de verdere verzorging van de jongen op zich nemen tot ze zelfstandig zijn. Ze blijven dus nog in de buurt van het nestje, en wie weet zien we ze bij de vijvercam in beeld komen! Vaak legt het vrouwtje in die tijd alweer de volgende eitjes...We gaan afwachten wat er nog gaat komen!

Na drie maanden krijgen de jonge merels hun bruine, of zwarte verenpakje.

Lees ook de blog van Linda "veren maken de Merel" van 17 april maar eens op de Merelpagina, hierin staat mooie informatie over de veren!

Er zijn meerdere redenen waarom ze stil zitten. De jonkies zijn nog blind en reageren alleen op geluid. Zeker nu, ze zijn in de groei. Zo gauw ze iets horen sperren ze de snavel. Voor de ouders zijn de open snaveltjes het teken van, hier moet het eten in.

Soms zie je de jonkies ook de snaveltjes openen als er andere geluiden in de buurt te horen zijn.

Natuurlijk moeten ze zonder de ouders in de buurt stil zijn en zo min mogelijk opvallen. Er zijn nu eenmaal dieren en andere vogels, die een jong vogeltje wel lekker vinden.

De kuikentjes krijgen de hele dag door hapjes van man en vrouw. Ze vliegen constant heen en weer met larfjes en wormpjes. Dit begint al bij zonsopkomst, en stopt pas tegen de schemer. Ze krijgen simpel gezegd niet de kans om te zeuren!

Goede vraag, met eigenlijk het antwoord ook. Vrouw meet regelmatig de temperatuur van de eitjes. Met de veertjes aan de basis van haar snavel.

Om de temperatuur te regelen zit ze de ene keer wat dieper als de andere. Vooral in het begin bij de eerste eitjes zat ze ook hoger.

Nu ze broedt moet haar broedvlek de eitjes warmen, dus zit ze veel dieper. Het nest is daarom nu ook zo diep en goed geisoleerd.

Als de eitjes op temperatuur zijn kan ze ook gewoon een poos weg. Sanitaire stop en eten.

De Merels hebben hun eigen territorium, en dat wordt de hele dag verdedigd. Mocht er een andere man in komen onstaat er vrijwel meteen een gevecht waarbij de indringer wordt verjaagd.

Veel mensen vragen zich dat af, prima dat men nieuwsgierig is.

Maar om u en andere nieuwe kijkers wegwijs te maken, geef ik een keer geen antwoord.

Waarom niet, het is leuk om zelf dingen te ontdekken en informatie te vinden.

Op deze pagina kunt u naar beneden scrollen. Daar vindt u de leerzame blogs, de veelgestelde vragen, de filmpjes en ook een leuk deel over de vogel. Daar staat de locatie.

Samen genieten we en leren de vogels beter kennen.

Zowel man als vrouw Merel broeden, alleen het vrouwtje waarschijnlijk wat vaker. Als de man goed zijn best doet zal hij ook voedsel naar zijn vrouwtje brengen.

Leuke vraag. Het nest is niet zo open en bloot als het lijkt.

Een merel broedt op plaatsen waar het inderdaad niet opvalt.  Hier geldt dus dat de bovenkant van het nestje vrij dicht onder het het afdakje zit. Van onderen valt het ook niet op. Ze heeft een mooi beschut stekje daar. Het is wel apart dat ze dit doet op een schedel;  aangezien ze dit meerdere seizoenen gedaan heeft bevalt het dus prima.

In 2019 zijn door het usutu-virus wel weer merels gestorven, maar het aantal was lager dan in voorgaande jaren. De oorzaak van het lagere aantal is nog niet duidelijk, zijn er minder dode merels gemeld, of gaan er inderdaad minder merels dood?

Fijn dat je bij de merel kijkt.

De merel heeft er meerdere jaren gebroed.

Tijdens het seizoen broedde de merel meerdere keren op hetzelfde nestje. Na het seizoen wordt het nestje verwijderd door de eigenaar. En het volgende jaar begint ze weer opnieuw.

Veel plezier bij het kijken