Binnenkort

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

De merel kan twee of drie nestjes per seizoen hebben. Man merel neemt de zorg voor de nu uitgevlogen jongen op zich, en hopelijk zien we binnenkort de vrouw terug op het nestje. Uiteraard kunnen we het niet 100% met zekerheid zeggen, maar we gaan ervan uit! We blijven het volgen :-)

De poepjes van de jongen bevatten nog waardevolle voedingsstoffen zoals eiwitten en kalk. De ouders krijgen dit dan weer extra binnen. Vooral voor de vrouwtjes is dit met kans op nog een legsel een mooie aanvulling. Ook wordt het wel verwijderd om geen vijanden aan te trekken.

Wat je zegt gebeurt een enkele keer, maar dat hoort nu eenmaal bij de natuur. De merel zal over het algemeen over haar nest waken.

Er zijn tal van voorbeelden waarbij het gezamenlijk broeden in elkaars buurt prima verloopt. Overigens hing hier allang een nestkast en is de merel zelf daar in de directe omgeving gaan broeden. Dus is het de keuze geweest van de merels zelf en zo hoort het ook.

Fijn dat je bij de merel kijkt.

De merel heeft er meerdere jaren gebroed.

Tijdens het seizoen broedde de merel meerdere keren op hetzelfde nestje. Na het seizoen wordt het nestje verwijderd door de eigenaar. En het volgende jaar begint ze weer opnieuw.

Veel plezier bij het kijken