naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Geen broedsel

Vijfde ei bij de KAUW!   *   Eerste jong BOSUIL uit het ei!   *   Vierde ei STEENUIL Winterswijk!   *   SLECHTVALK, een ‘indringend’ verhaal   *   STEENUIL is druk met verjagen

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Bij het plaatsen en inrichten van dit nest - en vrijwel alle door mensen geplaatste nesten - is uitgegaan van de natuurlijke nesten die ooievaars zelf maken: hoog gelegen en open. Dat laatste vooral omdat ooievaars door hun formaat en spanbreedte een riume en open aanvliegroute nodig hebben. Mensen hebben fe basis voor het nest geplaatst, maar de ooievaars zelf kiezen uiteindelijk de plek waar ze broeden.

Soms bouwen ooievaars helemaal zelf hun nest, in een boom of op een elektriciteitsmast of lantaarnpaal.

Maar meestal maken ze gebruik van de nesten die door mensen zijn gemaakt. De meeste daarvan zijn geplaatst in de jaren dat er nog maar heel weinig ooievaars in Nederland waren overgebleven.

De mensen maken een "beginnetje": de bodem, een dun laagje takken en een rand. De ooievaars bouwen daarna verder met materiaal - takken en dergelijke - dat ze zelf zoeken. Je zult zien dat ze tijdens het hele broedseizoen aan het nest blijven werken.

Ja, dat is moeilijk te zien, hè? Mannetjes en vrouwtjes lijken precies op elkaar bij de ooievaars. Als ze naast elkaar staan of zitten, kun je ze met een beetje moeite wel uit elkaar houden: het mannetje is nét iets groter en steviger dan het vrouwtje, en heeft ook een wat forsere snavel.

Maar het grootste verschil tussen de twee in Gennep is vaak goed te zien: het mannetje heeft een aluminium ring om zijn rechterpoot, het vrouwtje heeft geen ring.

Dat komt omdat ooievaars wel eens over hun eigen poten poepen. Dat doen ze vooral als het erg warm is; ze doen het namelijk om hun poten een beetje koel te houden.

Nee, het zijn dezelfde ooievaars die hier vorig jaar en de jaren daarvoor hebben gebroed. Ooievaars komen in principe altijd terug naar hun eigen nest en naar hun eigen partner. De jongen zoeken, als ze volwassen zijn, zelf een nestplaats. Dat doen ze trouwens wel vaak in de buurt van het nest waarin ze zijn grootgebracht.

Meer kijkers hebben deze zorg geuit, maar we kunnen je gerust stellen. De camera zit gemonteerd aan de toren van het carillon. Het ooievaarsnest staat op hetzelfde gebouw (het historische stadhuis), maar dan op de gevel. Het nest trilt dus niet zoals op de beelden lijkt te doen. De ooievaars hebben deze plek zelf uitgekozen en dit geeft aan dat ze geen last hebben van het luiden van de klokken. Het geluid lijkt voor ons ook harder, omdat de microfoon er vlak naast hangt.

De soort is al sinds de beginjaren van Beleef de Lente te zien (10 jaar!).

Een overzicht van de locaties: 2016 Gennep; 2015 Gennep; 2014 Ankeveen; 2013 Ankeveen; 2012 Gorssel; 2011 Gorssel; 2010 Gorssel; 2009 Den Haag; 2008 Schoonrewoerd; 2007 Schoonrewoerd.

De weblogs uit 2015 en 2016 kun je nalezen op de website van STORK: http://www.ooievaars.eu/1300bdl_2016/default.html

Ooievaars eten allerlei kleine dieren: van larven, kevers, regenwormen en slakken tot muizen en mollen. Het aanbod aan prooien hangt af van het seizoen en van de weersomstandigheden. Ze zoeken hun voedsel vooral in weilanden - en hoe drassiger die zijn, hoe makkelijker ze eten vinden - en langs sloten. Om hun jongen te voeren, braken ze de gevangen prooien uit in het nest. Maar zo ver is het nu nog niet...
Ooievaars kunnen wel een jaar of 20 oud worden. Tenminste... als ze het eerste jaar na het uitvliegen overleven. Zoals bij heel veel vogels, is het sterftecijfer bij ooievaars in het eerste levensjaar het hoogst. De oudst bekende ooievaar heeft een leeftijd bereikt van maar liefst 39 jaar. Dat we dit soort dingen weten, is te danken aan het ringen van de ooievaars en aan het terugmelden van afgelezen ringen. Zo zie je maar hoe belangrijk dat ringen is!
Zo begroeten ze elkaar. De kop achterover leggen versterkt het geluid; zo laten ze weten 'dit is mijn nest' aan andere ooievaars.
Ooievaars zijn behoorlijk trouw aan hun nestplaats, niet aan de partner. Als beide vogels dat zijn, dan lijkt dat op trouw aan elkaar. Zulke paren kunnen dus jaren achtereen bij elkaar blijven, maar de werkelijke verbindende factor is dus het nest.
De 1e eieren van ooievaars kunnen we rond half maart verwachten. De legperiode loopt door tot half april. Af en toe wordt nog later gelegd. Meestal legt een ooievaarsvrouwtje vier of vijf eieren.
Ooievaars staan vaak op één poot, de andere poot zit dan opgevouwen tussen de veren. Waarschijnlijk doen ze dit om zo minder snel af te koelen. De poten zijn namelijk niet bedekt met veren, waardoor het bloed dat door de poten loopt sneller afkoelt. Tussen de veren stoppen is dus een vorm van thermoregulatie. Daarnaast stroomt het bloed in de poten via het tegenstroom principe. Dit voorkomt dat de vogel teveel afkoelt via zijn poten. Groetjes, Leo