Bliek

Scholekster

Geen broedsel

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Pas na het tweede ei, gaan ze continu broeden. Dit doen ze omdat de jongen dan enigszins tegelijk uitkomen.

Beste Anneke,

de ooievaars broeden vaak pas nadat het tweede ei is gelegd en vaak net voor het derde ei. Op het eerste en tweede ei broeden ze wel maar niet continu, dus staan ze er ook vaak langs. Als er drie eieren zijn broeden ze continu met soms effe een pauze. Dit doen ze omdat de eieren dan enigszins tegelijk uitkomen.

Veel kijkplezier, groetjes Leo.

Team ooievaar.

Dat de vogels zo vaak paren is om een goede band met elkaar te verkrijgen. En later natuurlijk ook om de eieren die gelegd gaan worden te bevruchten.

Ja, dat is moeilijk te zien, hè? Mannetjes en vrouwtjes lijken precies op elkaar bij de ooievaars. Als ze naast elkaar staan of zitten, kun je ze met een beetje moeite wel uit elkaar houden: het mannetje is nét iets groter en steviger dan het vrouwtje, en heeft ook een wat forsere snavel en kop. Maar het grootste verschil tussen de twee in Gennep is vaak goed te zien: want het mannetje heeft een aluminium ring (zilverkleurig dus) om zijn rechterpoot.

Meer kijkers hebben deze zorg geuit, maar we kunnen je gerust stellen. De camera zit gemonteerd aan het houten torentje van het carillon. als de klokken luiden trilt de camera daardoor ook. Het ooievaarsnest staat op hetzelfde gebouw (het historische stadhuis), maar dan op de gevel. Het nest trilt dus niet, alleen het beeld trilt dus. De ooievaars hebben deze plek zelf uitgekozen en dit geeft aan dat ze geen last hebben van het luiden van de klokken. Het geluid lijkt voor ons ook harder, omdat de microfoon er vlak naast hangt.

De soort is al sinds de beginjaren van Beleef de Lente te zien (10 jaar!).

Een overzicht van de locaties: 2021 Gennep; 2020 Gennep; 2019 Gennep ;2018 Gennep; 2017 Gennep; 2016 Gennep; 2015 Gennep; 2014 Ankeveen; 2013 Ankeveen; 2012 Gorssel; 2011 Gorssel; 2010 Gorssel; 2009 Den Haag; 2008 Schoonrewoerd; 2007 Schoonrewoerd.

Diverse weblogs kun je nalezen op de website van STORK:

Ooievaars eten allerlei kleine dieren: van larven, kevers, regenwormen en slakken tot muizen en mollen. Het aanbod aan prooien hangt af van het seizoen en van de weersomstandigheden. Ze zoeken hun voedsel vooral in weilanden - en hoe drassiger die zijn, hoe makkelijker ze eten vinden - en langs sloten. Om hun jongen te voeren, braken ze de gevangen prooien uit in het nest. Maar zo ver is het nu nog niet...

Ooievaars kunnen wel een jaar of 20 oud worden. Tenminste... als ze het eerste jaar na het uitvliegen overleven. Zoals bij heel veel vogels, is het sterftecijfer bij ooievaars in het eerste levensjaar het hoogst. De oudst bekende ooievaar heeft een leeftijd bereikt van maar liefst 39 jaar. Dat we dit soort dingen weten, is te danken aan het ringen van de ooievaars en aan het terugmelden van afgelezen ringen. Zo zie je maar hoe belangrijk dat ringen is!

Zo begroeten ze elkaar. De kop achterover leggen versterkt het geluid; zo laten ze weten 'dit is mijn nest' aan andere ooievaars.

De 1e eieren van ooievaars kunnen we rond half maart verwachten. De legperiode loopt door tot half april. Af en toe wordt nog later gelegd. Meestal legt een ooievaarsvrouwtje vier of vijf eieren.

Ooievaars staan vaak op één poot, de andere poot zit dan opgevouwen tussen de veren. Waarschijnlijk doen ze dit om zo minder snel af te koelen. De poten zijn namelijk niet bedekt met veren, waardoor het bloed dat door de poten loopt sneller afkoelt. Tussen de veren stoppen is dus een vorm van thermoregulatie. Daarnaast stroomt het bloed in de poten via het tegenstroom principe. Dit voorkomt dat de vogel teveel afkoelt via zijn poten.