Bliek

Pimpelmees

Scholekster

Gekraagde roodstaart

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Er is een storing die hardnekkig is en nog niet opgelost kan worden. Helaas ik vind het ook erg jammer, maar men is er nog mee bezig. Hopelijk is het snel een keertje opgelost.

ja het is hetzelfde paar als vorig jaar. Pa draagt rechts een zilverkleurige aluminium ring. Ma draagt rechts een zwarte kunststof Elsa ring. Ze zijn deze winter beiden in Gennep gebleven.

Dat de vogels zo vaak paren is om een goede band met elkaar te verkrijgen. En later natuurlijk ook om de eieren die gelegd gaan worden te bevruchten.

Ja, dat is moeilijk te zien, hè? Mannetjes en vrouwtjes lijken precies op elkaar bij de ooievaars. Als ze naast elkaar staan of zitten, kun je ze met een beetje moeite wel uit elkaar houden: het mannetje is nét iets groter en steviger dan het vrouwtje, en heeft ook een wat forsere snavel en kop. Maar het grootste verschil tussen de twee in Gennep is vaak goed te zien: want het mannetje heeft een aluminium ring (zilverkleurig dus) om zijn rechterpoot. Het vrouwtje heeft een zwarte ring om haar rechterpoot.

Meer kijkers hebben deze zorg geuit, maar we kunnen je gerust stellen. De camera zit gemonteerd aan het houten torentje van het carillon. als de klokken luiden trilt de camera daardoor ook. Het ooievaarsnest staat op hetzelfde gebouw (het historische stadhuis), maar dan op de gevel. Het nest trilt dus niet, alleen het beeld trilt dus. De ooievaars hebben deze plek zelf uitgekozen en dit geeft aan dat ze geen last hebben van het luiden van de klokken. Het geluid lijkt voor ons ook harder, omdat de microfoon er vlak naast hangt.

Ooievaars eten van alles wat: van larven, kevers, regenwormen en slakken tot muizen en mollen. Het aanbod aan prooien hangt af van het seizoen en van de weersomstandigheden. Ze zoeken hun voedsel vooral in weilanden - en hoe drassiger die zijn, hoe makkelijker ze eten vinden - en langs sloten. Om hun jongen te voeren, braken ze het in de krop opgeslagen voedsel uit op het nest. Waarna de jongen het snel verorberen.

Ooievaars kunnen wel een jaar of 20 oud worden. Tenminste... als ze het eerste jaar na het uitvliegen overleven. Zoals bij heel veel vogels, is het sterftecijfer bij ooievaars in het eerste levensjaar het hoogst. De oudst bekende ooievaar heeft een leeftijd bereikt van maar liefst 39 jaar. Dat we dit soort dingen weten, is te danken aan het ringen van de ooievaars en aan het terugmelden van afgelezen ringen. Zo zie je maar hoe belangrijk dat ringen is!

Zo begroeten ze elkaar. De kop achterover leggen versterkt het geluid en is het in de verte hoorbaar. Als er dreiging is van andere ooievaars, klepperen ze ook en maken ze zich breed door de vleugels te spreiden tijdens het klepperen. Dit is miijn nest, dus wegwezen hier !

De eerste eieren van ooievaars kunnen we rond half maart verwachten. De legperiode loopt door tot half april. Af en toe wordt nog later met de leg begonnen. Meestal legt een ooievaarsvrouwtje vier of vijf eieren. Soms ook maar 1, 2 of 3 eieren. Maar ook wel eens 6 eieren en in het uiterste geval 7, maar dat is echt zeldzaam.

Ooievaars staan vaak op één poot, de andere poot zit dan opgevouwen tussen de veren. Waarschijnlijk doen ze dit om zo minder snel af te koelen. De poten zijn namelijk niet bedekt met veren, waardoor het bloed dat door de poten loopt sneller afkoelt. Tussen de veren stoppen is dus een vorm van thermoregulatie. Daarnaast stroomt het bloed in de poten via het tegenstroom principe. Dit voorkomt dat de vogel teveel afkoelt via zijn poten.