Binnenkort

Binnenkort

Wat zeg je?

Puk van Eijk | maandag 13 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 798x

Onze hoofdrolspeler, de Gekraagde Roodstaart, heeft zich niet alleen aan ons laten zien maar hij heeft ook al van zich laten horen! In het eerste filmpje liet het mannetje zijn zangkunsten heel even voorbij komen, maar tijdens zijn bezoek van gister mochten we er langer van genieten!

De Gekraagde Roodstaart staat niet bekend om zijn mooie zangkunsten, maar ikzelf kan er altijd weer erg van genieten. Toen ik hem afgelopen week tijdens een wandeling voor het eerst dit jaar hoorde, ging mijn hart sneller kloppen! Als je hem eenmaal een keer goed hebt gehoord, herken je hem uit duizenden.

Vogelgeluiden zijn heel moeilijk met woorden te beschrijven. Misschien is het wel grappig om met jullie te delen hoe de zang van de Gekraagde Roodstaart in de vogelgidsen wordt uitgeschreven: sih TRUUI-TRUUI-TRUUI si-si pli siWEUJ si. En nee, er is geen kat over mijn toetsenbord heen gelopen. Probeer maar eens tijdens het kijken van het clipje na te gaan of je iets van deze klanken terug hoort. Klik hier om het clipje gelijk te bekijken.

Vogels hebben meestal verschillende soorten roepen zoals je dat dan noemt. Bijvoorbeeld een alarmroep, om zijn vrienden te waarschuwen of een zang, om vrouwtjes te verleiden. In de clip waarvan de link in deze blog staat, zie je hem in de opening van de kast naar buiten zingen. Hij lijkt bijna te willen zeggen: “Hey, ik heb een mooi plekje gevonden! Wie wil er met mij hier komen wonen?”

Gekraagde roodstaart Alle Beleef de Lente blogs