Binnenkort

Binnenkort

Wat de pot schaft

Maartje Eijlander | donderdag 16 maart 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 132x

Terwijl ons zeearendpaar druk bezig is met broeden, moet er ook gegeten worden - zo zien we man af en toe een prooi mee naar het nest nemen, waar vrouw zeearend dan mee wegvliegt om het tijdens haar lunchpauze op te peuzelen. Maar, wat staat er dan eigenlijk allemaal op het menu?
Man (rechts) en vrouw met deel van een haas (links) samen op het nest (Screenshot webcam, 6 maart 2023)

Waarop jagen zeearenden?

Zeearenden jagen voornamelijk op vis, en overwegend op watervogels wanneer er niet genoeg vis is. Ook vangen ze af en toe zoogdieren, en eten soms zelfs kadavers. Ze zijn namelijk opportunistische jagers, en jagen voornamelijk vanuit een handige observatiepost op prooien die volop beschikbaar én makkelijk te vangen zijn. Daarbij speelt het seizoen een belangrijke rol, net als het soort landschap, en de kwaliteit van de habitat waar de zeearenden nestelen.

Zo zullen dus ook onze zeearenden bepaalde soorten prooi meer of minder meenemen afhankelijk van wat er in hun jachtgebied beschikbaar is.

De prooien van vorig jaar

Vorig jaar is de meegebrachte buit uitvoerig bijgehouden: meerkoet en grauwe gans waren de meest voorkomende prooi. Daarnaast werd ook veel vis naar het nest gebracht, voornamelijk brasem maar ook verrassend veel paling. Soms werden andere vogelsoorten, en af en toe een stuk haas als buit binnengebracht.

De buit hing ook af van de tijd van het jaar: in april en mei werd er veel meer grauwe gans gezien, en in juni en juli overheerste meerkoet en vis als maaltijd.

Het monitoren van de prooien in 2023

Nu zien we nog vooral man eten voor vrouwlief naar het nest brengen: brasem, haas, goudplevier, en twee meerkoeten. Als hopelijk over ongeveer vier weken de eieren uitkomen, zullen beide ouders meer prooi naar het nest brengen om de jongen te voeden. We zijn benieuwd waar ze dit jaar door het seizoen heen mee thuiskomen!

Vorig jaar hielpen veel kijkers mee met het verzamelen van informatie over de prooien, en ook dit jaar zijn jullie bijdragen in ons informatiesheet weer van harte welkom.

Man zeearend komt aan op het nest met een gevangen meerkoet (Screenshot webcam, 14 maart 2023)