Binnenkort

Binnenkort

Waar komen jullie toch vandaan?

Johan Arts | zaterdag 3 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1276x

Je loopt door de natuur en kijkt om je heen.....Je ziet onze Slechtvalk vliegen in al zijn/haar glorie, terwijl je in de struiken een hoop getsjilp van een paar Mussen hoort. Ja, dat hoort erbij, het zijn vogels, zul je denken. Maar....is er een overeenkomst tussen al deze gevederde vrienden?

Onze supersnelle en superieure Slechtvalk, het Winterkoninkje, alle vogels van zeer klein tot zeer groot hebben allen één overeenkomst en wel……….hun afkomst! Wist je dat je, als je naar het vrolijke Roodborstje in je achtertuin zit te kijken, dat je een rechtstreekse afstammeling van de dinosauriërs kijkt?

Het is voer voor evolutiebiologen, een perpetuum mobile onder de discussietopics, maar bovenal buitengewoon interessant. Ik neem u mee naar een andere wereld, die van ruim 200.000.000 jaren geleden……

De eerste fossiele vogel is Archaeopteryx, uit het late Jura, al in 1861 gevonden in Beieren-Duitsland. Daar zijn maar liefst 7 skeletten en een veer gevonden van dit bijzondere dier. Er is geen fossiel bewijs van voor deze tijd, dat met zekerheid afstamt van vogels. De fossielen van vogels beginnen in het vroege Trias.

De Theropoden waren een groep dinosauriërs die voor het eerst verschenen gedurende het laatste stadium van het Trias ongeveer 220 miljoen jaar geleden. Zij waren de enige grote groep tweebenige carnivoren van het vroege Jura tot het einde van het Krijt tijdperk, ongeveer 65 miljoen jaar geleden. Gedurende de Krijt ontwikkelden zich overigens een groep uit de Therapoden van carnivoren tot planteters. In de 150 miljoen jaar na Archaeopteryx onderging het dier een metamorfose: hij verloor in de loop der tijd zijn tanden, ontwikkelde bij zijn borstbeen een kam om de vliegspieren te verankeren, lopen werd gaandeweg meer vliegen, mede door de vleugels die ontstonden door verandering van de voorpoten.

Een meteorietinslag, zo ongeveer 65 miljoen jaar geleden, vernietigde nagenoeg alle dinosauriërs  op aarde, echter de Theropoda, onze huidige vogels, overleefden deze ramp.

Tot de jaren zeventig van de 20e eeuw werd overigens meestal aangenomen dat vogels nauwer verwant waren aan de  krokodillen, dus reptielen dan aan de dinosauriërs. Een voorbeeld hiervan kent u wel: het vliegende reptiel met de spitse bek en een soort hanenkam, de Pterodactylo.

Vondsten, onder andere in China, brachten daar verandering in. In het noordoosten van China werden restanten van gevederde dinosaurussen gevonden. Onder andere de Universiteit van Alberta (Canada) doet erg veel baanbrekend onderzoek naar dit buitengewoon boeiende tijdperk.

Dit was een zeer beknopte versie van het ontstaan van onze geliefde vogels!