Binnenkort

Door Bart Franken
Vogelbescherming

Verkwikkend!

Bart Franken | zaterdag 20 mei 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 184x

Veel vogels komen in onze vijver om een verfrissend bad te nemen of een lekker fris slokje water te drinken. Vogels van allerlei plumage. Maar als je de titel van dit blog nog eens goed leest, weet je over welke specifieke vogel ik het vandaag wil hebben.

Jawel, ook de kwikstaart is inmiddels voor onze camera beland. Een geweldig vogeltje! Lekker actief, je komt em veel tegen en hij is bere-gezellig...

Dé kwikstaart bestaat niet

Het is in de vogelwereld niet vreemd dat een soortsnaam voor meerdere gelijkende vogels gebruikt wordt. Soms ondersoort van elkaar, soms wel familie en soms totaal niet gerelateerd. En als je met je staartje wipt (en natuurlijk verder ook op een kwikstaart lijkt) val je onder de kwikstaarten. Dé kwikstaart bestaat dus ook niet, er zijn er velen in allerlei soorten en kleuren.

De meest voorkomende kwikstaart (en tevens een van de meest algemene broedvogels hier) in ons land is de witte kwikstaart. Vooral op het platteland kom je ze veel tegen, waar ze broeden in schuren en onder dakpannen en insecten en larven zoeken in het land tussen de koeien en schapen.

Maar er zijn meer soorten te vinden in ons land. Ik zal niet al te veel uitwijden over deze soorten, als je op de soortsnaam klikt kun je er meer over lezen. Zo zijn er de rouwkwikstaart, de Engelse kwikstaart, de gele kwikstaart en tijdens de trekperiode als je geluk hebt de Noordse kwikstaart. Maar een van mijn favorieten is toch wel de Grote Gele Kwikstaart, een geweldig vogeltje wat te vinden is langs stromende beken en grote rivieren (als je het geluk hebt er één te spotten). Maar ook de andere kwikstaarten blijven gewoon leuk om te zien. Genoeg keuze dus, verzamel ze allemaal!

Maar... Waarom eigenlijk kwikstaart?

Nou... eindelijk weer eens een vogel wiens Nederlandse naam ook echt slaat op wat hij doet! Want de kwikstaart staat de hele dag te wippen met zijn staart. En ze zijn niet snel bang. Mocht je er eentje op een pad tegen komen, vliegt ie vaak een stukje voor je uit en scharrelt daar verder, totdat je te dicht bij komt, constant wippend met zijn staart.

Tijdens de trek vliegen en foerageren ze in groepjes. Dan zie je allemaal van die kwikkende staartjes in het veld, net of hebben ze een feestje en zijn ze aan het dansen. Dat maakt het een heel leuk, gezellig en herkenbaar vogeltje. Heb je er nog niet zo'n goed beeld van? Kijk dan het clipje met Vijver overzicht 14 terug waar de witte kwikstaart vol in beeld komt [vanaf 1:18]. Hier zie je em druk wippend met zijn staart.

De "Nederlandse" kwikstaarten. Bron: Vogelbescherming.