Binnenkort

Binnenkort

De zwarte mees verschijnt bij de vijver.

Door Bart Franken
Vogelbescherming

Petje op, petje af.

Bart Franken | dinsdag 4 april 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 132x

Aan de pet, herkent men de vogel...

Dat vogels allerlei prachtige kleuren en verenkleden hebben, dat weet iedereen al lang. Vandaag zoomen we even in op een mooi herkenbaar element. De petjes. Want hoe zat het ook alweer tussen koolmees en pimpelmees? En welke vogel verschijnt er in overzicht 9?

Zwart, of toch een blauw petje?

De mezen. Vaste gasten in menig tuin en zo ongeveer elke dag zien we er een aantal bij onze vijvercam.

Negen van de tien keer zie je in je tuin een koolmees of een pimpelmees. Maar welke is ook alweer welke? Voor de beginnende en wat minder ervaren vogelaar zijn ze soms lastig uit elkaar te houden. Terwijl het nou juist zo leuk is om te weten wie nou wie is. Daarvoor heb ik ooit een ezelsbruggetje geleerd: De koolmees heeft een petje, zo zwart als kool. Die is makkelijk. De pimpelmees heeft een blauw petje. Tja, in het Engels is het makkelijker, daar heet ie 'Blue tit', letterlijk vertaald Blauwe Mees. Ik dacht altijd, ach, pimpelpaars komt het dichtst bij blauw, dus daarom zal het wel zo zijn.

En hoewel het voor de koolmees makkelijk lijkt met z'n zwarte petje, is er ook een mees die daar heel veel op lijkt. De zwarte mees! Hij lijkt er misschien op, maar het valt meteen op dat het een beetje een 'gekke koolmees' is. Met een witte vlek achter op zijn zwarte petje en zijn borst die niet geel is maar beige. Een mooi vogeltje, maar een die je minder snel ziet in je tuin. Kijker Geert spotte hem op 27 maart bij onze vijver. Heel eventjes kwam hij in beeld. Hij is terug te zien in de clip Vijveroverzicht 08. Heb jij em al gespot?

Ook een zwart petje, of is het toch bruin?

Nog een andere vogel met een zwart petje? Houdt het dan nooit op? Nou... deze vogel is toch wel duidelijk anders dan de mezen van hierboven. De vogel dankt zijn naam zelfs aan zijn zwarte petje. Het is namelijk de zwartkop! Nou ja, deze soort dankt zijn naam dan vooral aan het petje van de man. Die is zwart. Het vrouwtje heeft een eleganter, bruin petje. En om het moeilijk te maken: Ook mannetjes hebben, als ze net uitgevlogen zijn, nog een mooi roodbruin petje. Pas als de heren volwassen zijn, zetten ze die zwarte pet op.

Een mooi mannetje zwartkop kwam op 30 maart bij onze vijver langs. Hij is terug te vinden in de clip Vijver overzicht 09. Heb jij em gespot? Samen met de koolmees?

En als het boven je pet gaat...

Tja, spreekwoorden genoeg om aan te halen. Er zijn zoveel verschillende petjes in de vogelwereld. Wat dacht je van die van het prachtige goudhaantje? Of de prachtige rode kleur bij de groene specht? Of de duidelijk volbruine kleur bij de ringmus? Zoveel petjes... Teveel om op te noemen in zo'n blogje! Dus kijk en geniet vooral (en hou een vogelherkenningskaart of vogelboekje bij de hand, mocht je een petje niet herkennen!).

~ Bart

Koolmees en pimpelmees naast elkaar.