Binnenkort

Door Bart Franken
Vogelbescherming

Pa(a)'s kuikens

Bart Franken | zaterdag 30 maart 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 86x

Hij kan er wat van, die kerel. Dag in, dag uit brengt hij eten op de plank. 's Avonds werken, overdag rusten. En dat 7 dagen per week, geen weekend. Nooit vrij, ook niet met Pasen.

Tja... Hij komt minder in beeld, is minder aanwezig en de zorg voor de kuikens wordt toch grotendeels door het vrouwtje gedaan. Maar de award voor beste mannelijke bijrol gaat in dit geval toch echt naar Pa Bosuil.

Kei hard werken voor het gezin

Het mannetje Bosuil heeft het zwaar, maar hij is hier natuurlijk op getraind. Niet alleen voor de uilskuikens, maar ook voor het vrouwtje moet gezorgd worden voor voldoende voedsel. Man Bosuil vliegt af en aan met muizen en andere prooien en dat is te zien! Mede dankzij jullie harde werk in het onderzoek (OZ) komen we zo te weten hoeveel en welke prooien worden aangevoerd. Blijf vooral meedoen en invoeren! Bekijk hier het laatste clipje met een prooioverdracht.

Dit mannetje heeft overduidelijk zichzelf een vruchtbaar jachtterritorium opgeëist. Alhoewel we niet exact weten waar het mannetje al zijn eten vandaag heeft, het levert tot nu toe voldoende op. Maar die uilskuikens worden vanzelf groter en hongeriger. Dan móet het vrouwtje wel mee gaan vangen om genoeg eten te blijven aanvoeren.

Niet alleen eten op de plank

De man is echter voor meer dan alleen het eten en de voortplanting in deze relatie. Hij inspecteert voor het broedseizoen de kast en het territorium. Als alles oké is, roept hij het vrouwtje met prachtige rollende roepjes.

Ook tijdens het broedseizoen is bewaking belangrijk. Buiten het beeld van de camera verdedigt het mannetje het territorium en is alert op gevaar van bijv. rovers. Het spookachtige geluid "oe-hoe-hoe-hoe-hoooeee" horen we nog wel eens uit het bos rondom de nestkast klinken. Dat is meneer, die even aan alle andere uilen laat weten dat dit zijn stekkie is. Het geluid is zelfs zo spannend en mysterieus, dat veel films het geluid gebruiken. Beluister het geluid hier op de pagina van Vogelbescherming.

Dit weekend is het Pasen, hopelijk mag Pa Bosuil ook een keer uitslapen of krijgt hij een lekker paasontbijtje voorgeschoteld! Maar ik vrees dat het vooral meer van hetzelfde wordt voor hem.

Geniet van de natuur, fijne dagen en een Zalig Pasen.

~ Bart