Uitgevlogen

Geen broedsel

Nestkastje Nestje Eitje

Maartje Eijlander | donderdag 14 maart 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 64x

Het huisje, boompje, beestje vrij vertaald naar de slechtvalk versie. Bij Beleef de Lente volgen we twee verschillende nestlocaties, en krijgen we een inkijkje in de 'huiselijke avonturen van slechtvalkvrouw en -man. Maar hoe zit dat eigenlijk met dat ‘huis’, de nestkast?
Slechtvalk in de nestkast bij het Rijksmuseum, 23 April 2023

Onze nestkasten

Door de camera’s in en rondom de nestkasten kunnen we getuige zijn van de baltsrituelen, en hopelijk spoedig van de eieren, dan kuikens en een nieuwe generatie die uitvliegt. Die nestkasten zijn geplaatst nadat er een slechtvalkenkoppel regelmatig rondom die plek werd waargenomen, en het zeer aannemelijk was dat ze daar zouden willen nesten – op de Mortel in 2005 en op het Rijksmuseum in 2020. Maar waarom hebben slechtvalken eigenlijk een nestkast nodig, bouwen ze die niet zelf?

De antropogene rotsklif

De natuurlijke nestplek van de slechtvalk bevindt zich namelijk in eerste instantie in de rotsen van hogere kliffen, normaliter op een hoogte van 50 tot 200 meter. In de rotsen bestaat het nest simpelweg uit een kuiltje wat het mannetje daar uitschraapt. Nestkasten op hoge gebouwen als alternatief was een zeer welkom steuntje in de rug toen de soort op het randje van uitsterven stond een aantal decennia terug. En zo gek was dat ook helemaal niet, het plaatsen van deze kasten op gebouwen  – door Arjan Dwarshuis ook wel “de antropogene rotsklif” genoemd (Vogelspotcast  Aflevering 7, ‘Urban Birding’).

De gedomesticeerde rotsduif

Niet alleen de gebouwen in de stedelijke omgeving, maar ook de beschikbare prooien van de stad passen goed bij de slechtvalk. Zo is de stadsduif de stadse, ooit door de Romeinen gedomesticeerde versie van de rotsduif. Die is namelijk in het Alpengebied de natuurlijke prooi van de slechtvalk.

Andere nestplaatsen

Nestkasten, hoge gebouwen en kliffen zijn niet de enige plekken waar je een slechtvalk kunt zien broeden. Daarnaast nestelen ze zich ook wel in verlaten vogelnesten van andere soorten zoals de raaf of de roodstaartbuizerd, in boomholtes, en zelfs wel eens op de grond. Dat laatste is bijvoorbeeld op de Waddeneilanden en in Finland waargenomen.

Kiezels in de nestkast

Nu weet je waarom nestkasten op hoge gebouwen een geliefde broedplek zijn voor slechtvalken. Maar waarom liggen er eigenlijk kiezels in die nestkast? Daar heeft Erik in deze eerdere blog meer over uitgelegd.

Kijktips

Vorig jaar werd deze film ook al een keertje getipt, en na er zelf vervolgens erg van te hebben genoten deel ik hem daarom nu graag nog een keer: "Outside the Box", over de slechtvalken bij het Rijksmuseum in de eerste jaren.
En, mocht je benieuwd zijn hoe een slechtvalkennest op de grond eruit ziet, kijk dan vooral aflevering 3 van de korte documentaireserie 'Het WAD', wat hier prachtige beelden van laat zien (en in zijn geheel absoluut de moeite waard is).

Slechtvalk in de nestkast de Mortel, 12 maart 2024