Lepelaar

Gekraagde roodstaart

Door Johan Arts

Mezen

Johan Arts | donderdag 30 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 97x

We zien ze veelvuldig bij onze vijver, onze bonte, opgewekte en soms clowneske mezen. Badderen, fladderen, het zijn in alle opzichten vogeltjes om erg blij van te worden.

Zoals in mijn vorige blog aangegeven zijn de Koolmees en de Pimpelmees twee van de meest geziene gasten bij onze vijver.

Mooie, opgewekte vogeltjes, die het gehele jaar vertoeven in ons mooie kikkerlandje. We noemen dit ook wel standvogels. Om wat misverstanden uit de weg te ruimen en de verschillen tussen deze 2 soorten nog eens op een rijtje te zetten verwijs ik jullie meer dan graag naar het volgende filmpje:

Verschil Koolmees / Pimpelmees

Graag wil ik jullie aandacht vragen voor het volgende:

De laatste tijd worden er - met name in Duitsland - maar ook hier in Nederland vaker dode Pimpelmeesjes aangetroffen. Er heerst een bacteriele aandoening onder deze vogeltjes, die momenteel tot grote sterfte leiden. Onderzoek van een aantal dode vogeltjes wees de aanwezigheid van een longontsteking uit. Zieke vogels zijn suf, hebben vieze snavels en opgezette veren en hebben kennelijk al hun schuwheid verloren.

Mochten jullie in jullie omgeving dode Pimpelmeesjes ontdekken, dan wil SOVON hier graag van op de hoogte gesteld worden. Melden kan via SOVON - Melden dode vogels