Binnenkort

Binnenkort

Leve moeder koolmees!

Abe Moedt | zondag 9 mei 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 562x

Een hele fijne moederdag! Aan alle lezende en beleef de lente-volgende moeders en natuurlijk vooral aan moeder koolmees, ze heeft het verdiend.
Moeder koolmees is hard bezig met voederen, dan heb je soms even geen tijd om het nest bij te houden.

Ons Beleef de lente koolmees vrouwtje heeft de afgelopen weken namelijk hard gewerkt. En ze is nog eventjes niet klaar. Bernice schreef deze week al over al het werk waar mevrouw koolmees momenteel mee bezig is. Wel is er goed nieuws voor moeders, nu de meesjes wat groter worden kunnen zij beter hun warmte vasthouden en hoeft moeder koolmees dus minder op het nest te zitten. Wel blijven de meesjes hard doorgroeien, gemiddeld wel meer dan één gram per dag, er moet dus veel voedsel worden gezocht.

Veren

Door het harde werk van moeder (en vader) koolmees beginnen er bij de kuikens ook al best wat veren door te komen. De kleine naakte meesjes gaan er zowaar echt als vogels uit zien! Er komen donsveertjes verspreid over het lichaam en het kopje van de meesjes, de vleugels worden groter en de slagpennen komen langzaam door. De groeispurt is mooi te zien in dit clipje!

Slagpennen

Wat zijn slagpennen nou precies? Slagpennen zijn een bepaald soort veren, en ze zijn vrij essentieel. De slagpennen zijn namelijk de grootste soort veren van een vogel en zijn ook de soort veren die ervoor zorgt dat het mogelijk is om te vliegen. De andere soorten zijn dons (om vogels warm te houden), dekveren (om het dons droog te houden en vogels te stroomlijnen) en als laatste staartpennen (deze worden tijdens het vliegen gebruikt om te sturen en te remmen).

Veren voor de kuikens dus en ook een dikke veer voor het harde werk van vader en moeder koolmees.

Een duidelijke foto van de slagpennen van een Koolmees. Foto door: Bernice Sepers