Binnenkort

Kort maar krachtig; seizoen Merel 2021

Linda Persoon | donderdag 1 juli 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 427x

Nog maar een maand geleden schreef ik het eerste merelblog van dit seizoen. Mevrouw Merel had toen net twee eitjes gelegd. Nu zijn er vier jongen gezond en wel uitgevlogen, een kort maar zeker krachtig seizoen!

De vaart er in

Gisteren rond deze tijd zaten de laatste twee mereltjes nog comfortabel in het nest, enkele uren later was het nest leeg. Merels houden graag de vaart er in.
Het eerste ei werd gelegd op 1 juni, in de dagen daarna elke dag gevolgd door nog vier eieren. Helaas werd een ei aangepikt door een koolmees maar op 16, 17 en 18 juni kropen toch vier gezonde mereltjes uit het ei.
De eerst waaghals verliet op 28 juni het nest op een leeftijd van 13 dagen, de tweede vloog uit op 29 juni op een leeftijd van 14 dagen.
De laatste twee pluizebolletjes vertrokken op 30 juni op een leeftijd van 14 en 13 dagen.
Binnen 30 dagen eieren uitbroeden en kuikens groot krijgen, wie doet dat ze na!

Scharrelen in de tuin

De jonge merels scharrelen nu in de tuin. Gisterenavond waren ze nog te horen op de camera, misschien hoort u ze nog een keer.
De eigenaar van de tuin heeft aangegeven vandaag de jonge merels gehoord te hebben, dat zijn goede berichten!
Dag kleine mereltjes, het ga jullie goed!

Bedankt!

Het zat de merels bij eerdere legsels dit jaar niet mee, maar gelukkig kunnen we afsluiten met dit succesvolle broedsel. Voor ons als Beleef de Lente-team is het ook tijd om hier af te sluiten. We willen jullie, de kijkers, hartelijk bedanken voor jullie aandacht, de cliptips en gezelligheid in de chat.
Ook willen wij de eigenaren van de tuin bedanken voor het wederom openstellen van hun tuin en het meekijken in dit nest.
De camera gaat vrijdag rond 13.00 uur uit. De clipjes en blogs kun je daarna nog gewoon bekijken. Hopelijk tot ziens bij het volgende seizoen van Beleef de Lente!

Team Merel; Emil, Bernice, Siënna, Linda en de moderators.

PS: Vogelbescherming Nederland zet zich dagelijks in voor het behouden en beschermen van vogels en hun leefgebieden. Dankzij Beleef de Lente kunnen wij het leven van enkele van deze vogels bij de kijker thuis laten zien. Heeft u ook zo genoten? Help dan ook een Tikkie mee om het werk van de Vogelbescherming en Beleef de Lente mogelijk te maken.

Clip door onze clipmaker Emil