Uitgevlogen

Geen broedsel

Jaloers op ringen

Arda van der Lee, STORK | dinsdag 9 april 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 53x

Ons wordt wel eens gevraagd waarom ooievaars geringd worden. De afgelopen weken hebben daar hopelijk deels al antwoord op gegeven. Door het ringen worden ooievaars individueel herkenbaar, waardoor het mogelijk is ze te volgen. Onmisbaar voor onderzoek.
Een van de jongen in Ankeveen krijgt een ring

Op het filmpje ‘geschaakt’ van Wim zijn 2 van de 3 spelers geringd. Alleen daardoor bleek dat de uiteindelijke winnaar de vaste bewoner was. Ook op het nest van BdL is de man geringd. En droeg het vrouwtje van de afgelopen jaren ook een ring. Daarom weten we nu dat er een nieuwe, namelijk ongeringde vrouw haar intrek heeft genomen.

Handig

Ringen zijn dus erg handig. Ze zijn onmisbaar voor onderzoek naar het sociale gedrag van ooievaars: Welke partner wordt gekozen? Hoe nesttrouw en hoe partnertrouw zijn ooievaars? Hoe verdraagzaam zijn ze tegenover soortgenoten?

In de buurt

Het individueel herkennen van de vogels laat bijvoorbeeld ook zien dat veel ooievaars terugkomen naar de regio waar ze uit het ei zijn gekropen. Niet naar hetzelfde nest, dan zouden ze immers hun eigen ouders moeten verjagen. Maar wel in de buurt. Misschien is daar wel plek voor een nieuw, extra nest.

Jaloers

De ooievaars op ‘mijn’ nest dragen geen ring, hebben geen afwijkende veer of iets anders waaraan ik ze kan herkennen. Wie is de man, wie is de vrouw? Dat blijft gissen, behalve als ze paren. Ik bekijk het door de kijker, maar kan echt geen duidelijk verschil zien tussen de twee. Vijf minuten later weet ik al niet meer wie wie is. Laat staan dat ik ze herken als ik ergens in de buurt een ooievaar door het weiland zie stappen. Dan ben ik zoooo jaloers op nesteigenaren waar de ouders een ring hebben.

P.S. de foto bovenaan heb ik zondag gemaakt met saharazand in de lucht.

ring voor een ooievaar