Uitgevlogen

Geen broedsel

Het verdwenen ei......

Johan Arts | zaterdag 15 april 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1014x

Een kwestie van een paar seconden, het ei dat aan het vrouwtje bleef plakken dan wel hangen….Een item dat zowel ons als vele BDL-volgers al een aantal dagen heeft bezig gehouden. Wat zou hier nu gebeurd kunnen zijn?

Wat gebeurde er op 12 april in de vroege middag?

Een oplettende volger merkte op dat er mogelijk nog maar 2 in plaats van 3 eieren in het nest in Gemert zouden liggen. De beelden terugkijkend zagen we inderdaad dat er een ei aan de onderkant van het vrouwtje vast was komen te zitten. Met het ei als  “passagier”  is ze vervolgens weggevlogen om uiteindelijk het ei onderweg te verliezen.  Verschillende hypothesen zouden we erop kunnen loslaten met betrekking tot de wijze waarop het ei aan het verenpak is komen vast te zitten.

-          Was het mogelijk al enigszins kapot, is het gaan lekken en zo tijdens het broeden vast gaan plakken aan de veren?  Interessant in deze is een vraag van een volger die op dezelfde dag meende op te merken dat één van de drie eieren een stuk lichter van kleur leek.

-          Was de cloaca van de vrouw misschien dermate vuil da het ei is blijven hangen?

Een bewuste verwerping van het ei door het vrouwtje kunnen we primair uitsluiten.  Dan zou de vogel in kwestie het ei doelbewust aangepikt en het ei verwijderd hebben. Een fenomeen dat bij vogelkwekers zeker bekend zal voorkomen. Een interessant voorbeeld aangaande het verwerpen van een ei dateert uit 2012, waarbij een slechtvalk vrouwtje dat haar eieren bebroedde in een nest in de Norwich Cathedral in het slotstadium het vierde, tevens laatste ei uit het nest verwijderde. Dit was mogelijk beschadigd of niet bevrucht.

Kortom, we mogen aangaande ons Gemertse eierincident uitgaan van een noodlottige samenloop van omstandigheden.