Binnenkort

Uitgevlogen

Geen broedsel

Het eerste kuiken in de Mortel

Johan Arts | dinsdag 25 april 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 953x

Het is 25 april omstreeks 13:45. In het valkennest van de Mortel vindt een activiteit plaats die de gang van zaken in het nest voorgoed zal veranderen....

Het eerste uitgekomen ei is een feit, een nieuw kuiken gaat de prachtige wereld van de slechtvalk betreden! Voor pa en ma breekt er een tijd aan van beschermen, jagen, zorgen voor voldoende proviand, want hongerig zijn ze, deze aanstormende talenten in slechtvalkenland. Vanaf het moment dat het kuiken zijn ei verlaten heeft, heeft hij honger. Een ongelooflijke honger, 24 uur per dag, en dat steekt hij niet onder stoelen of banken. Luidkeels krijsen ze om voedsel, dus van rust is er geen sprake meer voor de ouders in kwestie.

Een slechtvalkkuiken dat net uit het ei gekomen is weegt gemiddeld rond 40 tot 50 gram en is een hulpeloze baby. Het is nu aan pa de eer om te laten zien wat voor een topjager hij is. Vergeet niet dat het kleine schepseltje van vandaag de 700 - 1000 gr wegende vogel van over 42 dagen is! Het is niet moeilijk om te raden dat dit toch menig argeloze duif de kop gaat kosten.

Bedreiging van het nest

Gezien de hoge ligging van het nest heeft het kuiken gelukkig niets te duchten van roofzuchtige zoogdieren, die zich vaker tegoed doen aan kuikens. Ook vanuit de lucht bewaken vader en moeder het nest zorgvuldig, eventuele vogels die de aanval op de kuikens willen openen worden hiervoor genadeloos afgestraft door de slechtvalken. Bedenk dat de slechtvalk slechts de oehoe als echte natuurlijke vijand heeft!