naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Binnenkort

Iedere dag maken we via Twitter een soort bekend die dit jaar in Beleef de Lente zit. Volg ons ook daar en blijf op de hoogte!   *   Mevrouw bosuil heeft zojuist haar tweede ei gelegd! Wordt het een kast vol jonge uilen straks?   *   De lepelaars zijn ineens massaal terug in natuurgebied De Liede bij Haarlem waar ze broeden. Dat wordt spektakel voor de camera   *   Het eerste ei van Beleef de Lente 2020 is gelegd. De primeur - hoe kan het ook anders - is voor de bosuil   *   Nog heel even geduld. De camera's voor seizoen 2020 gaan open op 1 maart!

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

Genieten leidt tot kennen

Christ Grootzwagers | dinsdag 3 september 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 155x

Al meer dan een half jaar mogen we hier in Peter zijn tuin mee Genieten, van al hetgeen hier langs komt. Door de chat, de beelden, de clips en blogs hebben we de vogels ook beter leren kennen.

Genieten

De tuin is een prachtige plek, een voorwaarde om vogels voor de lens te krijgen is een vogelvriendelijke inrichting. Nou dat zit wel snor hier, er is een grote afwisseling, van hagen, open plekken, kleine bosjes, kruidenrijke hoeken, weiden en natuurlijk  water. De voedertafel is een mooie aanvulling, zeker door de natuurlijke uitvoering. We kunnen er allemaal van genieten.

Kennen

Samen hebben we hier al veel geleerd, op een speelse manier, door elkaar aan te vullen in de chat, vraag en antwoord. We leerden de diverse soorten vogels beter kennen, niet op de laatste plaats door de titels met vogelnamen in de leuke filmpjes. Filmpjes gemaakt door de clipmaker, welke door de oplettende kijker geholpen werd, door het tippen.

Soortenrijkdom

Deze tijd van het jaar is de soortenrijkdom nog niet zo groot, we zitten in een tussenfase, de meeste nesten zijn uitgevlogen en nemen hun rust. Het duurt niet lang meer en de vogels gaan op trek, soorten vertrekken, andere vogels strijken hier neer. Een voedertafel is daarmee geschikt, om vogels te leren kennen.

Bijzonder

Zoveel bijzondere soorten op een betrekkelijk kleine oppervlakte, het kan, als men de natuur een helpende hand biedt, zoals hier bij Peter en Ellie. Vele nestplekken zijn speciaal ingericht, nestkasten geplaatst, een ijsvogelwand aangelegd en een natuurlijke voedertafel gebouwd.

Resultaat

We mochten hier al genieten van; de kerkuilen, de steenuilen, de spreeuw, de groene specht, de koolmezen, de ijsvogel, de kauw en nu van vele snoepers. Langzamerhand zijn we met zijn allen vogelkenners geworden, immers wie geniet wil de natuur beter leren kennen.