naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Voedertafel

Huiszwaluw

Kauw

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

Drukte op de tak   *   Vijf kuikens en een muis   *   Smullen van een peer   *   Jongste kerkuilskuiken heeft het niet gered..   *   Steenuil is een dagje thuis

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

Genieten leidt tot kennen

Christ Grootzwagers, Kerkuilenwerkgroep Nederland | dinsdag 3 september 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 25x

Al meer dan een half jaar mogen we hier in Peter zijn tuin mee Genieten, van al hetgeen hier langs komt. Door de chat, de beelden, de clips en blogs hebben we de vogels ook beter leren kennen.

Genieten

De tuin is een prachtige plek, een voorwaarde om vogels voor de lens te krijgen is een vogelvriendelijke inrichting. Nou dat zit wel snor hier, er is een grote afwisseling, van hagen, open plekken, kleine bosjes, kruidenrijke hoeken, weiden en natuurlijk  water. De voedertafel is een mooie aanvulling, zeker door de natuurlijke uitvoering. We kunnen er allemaal van genieten.

Kennen

Samen hebben we hier al veel geleerd, op een speelse manier, door elkaar aan te vullen in de chat, vraag en antwoord. We leerden de diverse soorten vogels beter kennen, niet op de laatste plaats door de titels met vogelnamen in de leuke filmpjes. Filmpjes gemaakt door de clipmaker, welke door de oplettende kijker geholpen werd, door het tippen.

Soortenrijkdom

Deze tijd van het jaar is de soortenrijkdom nog niet zo groot, we zitten in een tussenfase, de meeste nesten zijn uitgevlogen en nemen hun rust. Het duurt niet lang meer en de vogels gaan op trek, soorten vertrekken, andere vogels strijken hier neer. Een voedertafel is daarmee geschikt, om vogels te leren kennen.

Bijzonder

Zoveel bijzondere soorten op een betrekkelijk kleine oppervlakte, het kan, als men de natuur een helpende hand biedt, zoals hier bij Peter en Ellie. Vele nestplekken zijn speciaal ingericht, nestkasten geplaatst, een ijsvogelwand aangelegd en een natuurlijke voedertafel gebouwd.

Resultaat

We mochten hier al genieten van; de kerkuilen, de steenuilen, de spreeuw, de groene specht, de koolmezen, de ijsvogel, de kauw en nu van vele snoepers. Langzamerhand zijn we met zijn allen vogelkenners geworden, immers wie geniet wil de natuur beter leren kennen.

Voedertafel Alle Beleef de Lente blogs