naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Uitgevlogen

Uitgevlogen

Geen broedsel

Havik

Jongste lepelaartje valt uit het nest   *   Zondag om 22:00 uur worden de webcams bij de koolmezen uitgezet   *   Alle acht koolmeesjes uit nest2 zijn uitgevlogen!   *   De jonge slechtvalkjes zijn geringd - het zijn drie vrouwtjes   *   Nestbouw huiszwaluw in volle gang!

Drie op een rij

Ronald van Harxen, STONE | donderdag 22 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 371x

Drie van de zes in Nederland broedende uilen -steenuil, kerkuil en bosuil - behoren tot de ‘vaste inboedel’ van Beleef de Lente. Dat maakt BdL bij uitstek geschikt de leefwijze en het gedrag van deze drie uilen met elkaar te vergelijken en op zoek te gaan naar overeenkomsten en verschillen.

De komende weken zal ik daar op gezette tijden aandacht aan besteden. Voor een eerste kennismaking is het aardig eens de sites van de drie grote landelijke organisaties die zich met vogelonderzoek en bescherming bezig houden, te bezoeken. Elke site biedt vanuit de invalshoek van de organisatie boeiende achtergrondinformatie.

Vogelbescherming

Als eerste natuurlijk Vogelbescherming. Hier vooral veel basisinformatie over herkenning, leefwijze, voedsel en voorkomen. En natuurlijk hoe u kunt helpen de soort te beschermen. Ook kunt u er enkele van de meest gemaakte geluiden beluisteren. Klik hier voor de steenuil, de bosuil en de kerkuil. De prachtige tekeningen (zie ook hierboven) zijn trouwens van de hand van de bekende vogeltekenaar Elwin van der Kolk.

Sovon

Voor informatie over het voorkomen in Nederland, de verspreiding en de aantallen kunt u bij Sovon terecht: steenuil, bosuil en kerkuil. Sovon houdt al tientallen jaren de vinger aan de pols als het gaat om de aantalsontwikkeling van alle Nederlandse soorten. Dat doen ze onder andere met behulp van honderden vrijwilligers die van de vroege ochtend tot de late avond in touw zijn. Sommige van hen schijnen met een verrekijker om de nek en een notitieblokje in de hand geboren te zijn.

Vogeltrekstation

Op de site Vogeltrekatlas van het Vogeltrekstation vindt u informatie over hoeveel vogels er geringd en teruggevangen worden. Ook allerlei interessante informatie over bijvoorbeeld de oudste vogel en de grootste afstand die een geringde volgel heeft afgelegd. U kunt inzoomen op de kaart en zelf ontdekken waar de meeste steenuilen geringd worden en of dat ook bij u in de buurt gebeurt. Klik hier voor de steenuil, de bosuil en de kerkuil.

Blauwe ogen

Een van de kijkers vroeg zich af of de kleur van de ogen (steenuil en velduil geel, bosuil en kerkuil zwartbruin, ransuil en oehoe oranje) iets zegt over hun gezichtsvermogen en op welk tijdstip van de dag ze actief zijn. Interessante vraag en een mooie gelegenheid de soorten eens met elkaar te vergelijken. In mijn blog op zondag uitgebreid aandacht daarvoor. Een tipje van de sluier: geen enkele uil heeft blauwe ogen!