De vliegoefeningen beginnen

Maartje Eijlander | donderdag 25 mei 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 160x

Met de ontwikkeling van het verenkleed van onze twee pykjes komen ook die vliegoefeningen om de hoek kijken.
Een van de pykjes oefent met de vleugelslag (Live cam screenshot 24.5.23, beeldtip van kijker Em)

Zoals Albert in zijn laatste blog ook schreef, zien we de twee jonge zeearenden inderdaad al af en toe oefenen. De jonge zeearenden slaan dan gedreven met hun vleugels - een mooi gezicht op het nest dat in verhouding steeds kleiner wordt. De motivatie om te leren vliegen is duidelijk zichtbaar.

Vlieginstinct en het goede voorbeeld

Al als kleine kuikens kon je de pykjes af en toe hun toen nog piepkleine vleugeltjes zien bewegen. Er wordt dan ook gezegd dit deels ingeprogrammeerd is: de vogels hebben het instinct om te vliegen. Maar het is ook iets wat de jonge vogels leren door observatie, wanneer ze hun ouders zien wegvliegen en weer op het nest zien landen. En oefening is natuurlijk belangrijk: naarmate ze ouder worden en hun lichaam een volwassenere vorm aanneemt, helpt het slaan met de vleugels zonder daadwerkelijk te vliegen al bij het versterken van de spieren en bij het ontwikkelen van de coördinatie.

Hoe gaat dat oefenen?

Je kunt het vergelijken met hoe wij leren fietsen: eerst met een klein driewielertje, dan een fiets met zijwieltjes, en dan echt fietsen. Bij de jonge zeearenden vertaalt dat zich zo ongeveer naar (zie filmpjes van vorig jaar): staand wat met de vleugels klappen, op het nest veilig korte opstijgoefeningen doen, en vervolgens écht de lucht in en weg van het veilige nest. Ze krijgen het echte vliegwerk dus eigenlijk al heel snel onder de knie. Dat kan omdat het vogelbrein zo ontwikkeld is in de loop van de evolutie, dat de vogels het vliegen extra snel kunnen leren.

Vorig jaar zwaaiden we twee jonge zeearenden midden juli collectief één voor één uit. Onze pykjes van dit jaar hebben dus nog wel even om hun vleugels warm te wapperen.