Binnenkort

Foto: VanZonneveld via Pixabay

Door Linda Persoon

De onzichtbare torenvalk

Linda Persoon | woensdag 25 mei 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 378x

Onze torenvalken zitten duidelijk zichtbaar voor de camera, maar ook als je torenvalken niet ziet kunnen ze in je buurt zijn. Klinkt dat als een raadseltje? Lees in dit weblog alles over de onzichtbare torenvalk!

Vogels zie en hoor je niet altijd, maar ze zijn er wel! Verstopt in een boom, struik of vanaf een hoog gebouw houden ze je in de gaten, terwijl jij je niet bewust bent van hun aanwezigheid. Maar ook als je een vogel niet direct ziet, kun je er achter komen of hij in de buurt is. Vogels laten in hun omgeving sporen achter, als je goed rondkijkt kun je ze vinden.

Braakballen

De belangrijkste ‘verrader van aanwezigheid’ van de torenvalk zijn braakballen.
Torenvalken kunnen hun voedsel niet kauwen, daarom slikken ze stukken prooi met botjes en haren tegelijk in. Deze worden in de maag niet verteerd en komen er als braakbal weer uit.
Een braakbal van een torenvalk is zo’n 20 tot 40 mm lang. Ze zijn compact, licht en bevatten veel kleine botfragmenten en haren, soms ook wat resten van ongewervelden en plantaardig materiaal.
Vaak liggen braakballen van de torenvalk onder of vlakbij het nest, dus vind je er een paar, kijk dan zeker even omhoog!

Nest

In Nederland nestelen de meeste torenvalken in een nestkast of een oud kraaiennest. Maar ook (kerk)torens, richels en rotswanden zijn favoriet als torenvalknestplek. Kijk dus ook bij dit soort locaties goed om je heen om een torenvalk te spotten.

Uitwerpselen

Torenvalken vinden aan de hand van uitwerpselen is moeilijk. Omdat de meeste harde delen van de prooi er als braakbal weer uitkomen bestaat de ontlasting vooral uit urine en wat vloeibare uitwerpselen en is niet te identificeren als afkomstig van de torenvalk.
Maar jonge torenvalken weten instinctief dat ze het nest moeten schoonhouden en poepen over de rand van het nest. Zie je uitwerpselen op de grond onder een torenvalknestkast, ook hier geldt weer; kijk omhoog! Misschien zie je wel een kleine torenvalkje over de rand van de nestkast spieken.

Veren

Vogels ruien en daarom kunnen veren gevonden worden. Veel veren hebben een duidelijk patroon maar toch kan het moeilijk zijn losse veren te determineren. Veren van een torenvalk zijn te herkennen aan de kenmerkende banden en vlekjes. Voor een juiste determinatie is een naslagwerk handig. Verder benieuwd naar torenvalkveren, lees dan ook het blog van Claudia, Miniatuurstaartjes.

Ook al zie je een torenvalk dus niet, ze kunnen toch op meerdere manieren hun aanwezigheid verraden. Hou dus bij je volgende wandeling je ogen goed open, misschien zie je nog wel een (on)zichtbare torenvalk of andere vogel!

Bron: Vogelsporen door Roy Brown e.a.

Een kuiken uit het legsel van vorig jaar spuugt een braakbal uit.