Binnenkort

Binnenkort

De Grote Visarend Soap

Kelvin Klaassen | dinsdag 5 april 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 347x

De visarenden van de Biesbosch hebben een turbulente soap-achtige week achter de rug. Een ondergesneeuwd nest, de terugkeer van de vrouw én een vreemde man op het toneel! Sappig materiaal… Lees verder voor het scheiden van de roddels en de feiten.
Het koude en verlaten nest.

Goede tijden

Het is vrijdag 1 april, en tussen de sneeuwanticipatie en flauwe grappen door vinden verschillende mensen toch nog tijd om af en toe naar het nest van de visarend in de Biesbosch te kijken. En wat zien we daar? Twee visarenden? Eén op het nest, en één op de afgebroken tak ernaast! Onze vrouw is terug! Koek en ei, done deal, het begin van de jaarlijks terugkerende liefdesaffaire van onze man en vrouw visarend zou je zeggen. Maar…

Slechte Tijden

… De tweede visarend in beeld blijkt helemaal niet onze vrouw te zijn. Het is namelijk een andere man. Een concurrent! Vuur en water! En na een korte (gezien het weer, letterlijke) koude oorlog vliegen beide mannen op. Er volgt en confrontatie, en beide vogels worden voor lange tijd niet meer teruggezien. Later die middag stuurt een collega van boswachter Harm een foto van een visarend door met een afleesbare pootring, op zo'n 13 kilometer van het nest verwijderd. Een flink stuk buiten de Biesbosch dus. Op de ring staat de code 7TG, oftewel: de code die onze man aanduidt. Een onverwachte confrontatie met een ander mannetje is een stressvolle gebeurtenis. Zo stressvol dat de man besluit het nest voor onbepaalde tijd te verlaten.

Onzekere tijden

De situatie op vrijdag 1 april na al deze ophef: man en vrouw in (vermoedelijk) compleet andere gebieden en een verlaten nest dat uitkijkt over een desolaat, witgesneeuwd zoetwatergetijdengebied. En het uitzicht op zaterdag 2 april: een nog altijd verlaten nest boven het donkere, koude water, hevig deinend in de kille noordoosterwind. In deze blog van Saskia is te lezen dat er reële twijfels begonnen te ontstaan onder de leden van team visarend. Had onze man de confrontatie verloren en was hij verstoten door zijn concurrent? Heeft de vrouw misschien het nest afgekeurd op basis van de stormschade?

Toch goede tijden!

Diep in de zaterdagavondschemer komt het verlossende appje binnen. “Twee vogels op het nest! Ze vertonen nestgedrag!”. En zondag 3 april kwamen dan ook de verlossende beelden. Die dag paren de twee vogels op het nest meerdere keren. En nu het antwoord op de vraag die ongetwijfeld op al jullie tongen ligt, namelijk: zijn het “onze” vaste man en vrouw? Op basis van de pootringen en de verenkleden en het gedrag van beide vogels durven we ondertussen bijna met zekerheid te zeggen dat het gaat om hetzelfde paar dat vorig jaar voor de ogen van honderden liefhebbers succesvol drie jongen heeft grootgebracht. Van de man weten we het door de pootring zeker, maar de vrouw is ongeringd en dus moeilijk te verifiëren. Toch lijken de vogels elkaar goed te kennen, dus durven wij erop te gokken. De champagne kan open, een nieuw hoofdstuk in de jaarlijkse liefde van deze twee vogels is geopend. Het volgende hoofdstuk? Wachten op de komst van het eerste ei!

Foto door Trudy Verhoeks