City-birds on ice!

Bart Franken | vrijdag 3 maart 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 174x

Geen bekende Nederlanders, topsporters of sierlijke kunstschaatsers die hun kunsten op het ijs vertonen… maar vogels op het ijs! Terwijl de klimatologische lente van start is gegaan, is het nog ijsvrij voor de vogels bij de vijver. Maar kunnen we bij de vogels wel spreken van ijspret?

Typisch… Ik zit al de hele dag naar ijs en schaatsen te kijken. Vanochtend een beetje opgevroren water op het dak van de auto, op mijn werk had ik het vandaag over een goeie ijsbreker voor een presentatie, nu schrijf ik deze blog met het WK Afstanden in Thialf op de achtergrond, naast mij een drankje op ijsblokjes, en ook eerder vanmiddag zag ik al wat bijzonder lenige acties op het ijs voorbij komen. En dat de vogels en het ijs op de vijver bijzondere beelden opleveren, zien we eigenlijk al de hele week.

Beleef de Lente: IJs en weder dienende

Ik weet het, ik ga me hier op glad ijs begeven. Ik heb de beelden van de vijver met enige regelmaat op de achtergrond draaien gedurende de werkdag. Het ontspant om af en toe even vogeltjes te kijken tijdens het werk! Maar er zijn kijkers onder jullie die nog veel meer kijken dan ik, wat de weersomstandigheden ook zijn!

Samen zien we deze week allerhande vogels voorbij komen glijden. Gelukkig sturen jullie met regelmaat filmtips of zetten jullie waarnemingen in de chat, zodat ik dan even terug kan spieken in de opnames. Dan ben ik weer helemaal up to date en kan ik het ijs goed breken. Dank dus aan o.a. “Eduard D”, “Moedertjeuil”, “Loekie1”, “ReginaVera” en alle andere kijkers die filmtips aan ons doorgeven! Blijf dat allemaal vooral doen! Zo kunnen wij als team goed beslagen ten ijs blijven komen.

Vogels dansen op het ijs

Het ijs geeft soms leuke beelden tot gevolg. Plompe houtduiven die wat over het ijs waggelen, putters die zich knap staande houden maar soms wel even wegglijden, appelvinken die het toch wat te glad vinden, En ook merels heb ik over het ijs zien schuiven. Vooral die in het eerste overzicht clipje maakt er een ware voorstelling van, maar ook een stoere mannetjes merel besefte zich dat het wel glad is op dat ijs.

Vogels.. IJs... niet de beste vrienden

“Onze” vijver is maar ondiep en vriest snel dicht. Maar gelukkig ontdooit de rand ook snel weer als het iets warmer wordt. Zo kunnen de vogels vaak aan de rand al wel drinken en badderen, ook als het een nachtje dichtgevroren is geweest. In de winter hebben vogels het vaak moeilijk. Voedsel is moeilijker te vinden, je moet je goed warm houden en bewegen kost extra energie. Alle vogels moeten drinken, maar dat is lastig als alles bevroren is. En vooral vis etende vogels en watervogels hebben het lastig, zij hebben open water nodig om voedsel en veiligheid te vinden. IJs kan dit flink bemoeilijken.

Misschien wel het bekendste voorbeeld is het ijsvogeltje. In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, heeft de IJsvogel een hekel aan ijs. IJsvogels hebben helder, open water nodig om vis te vangen. Maar als er ijs ligt: geen vis, geen voedsel, geen ijsvogels. De schattingen lopen wat uiteen, maar naar schatting sterft tussen de 60 en de 90 procent van alle ijsvogels in de winter wanneer na een strenge vorstperiode alle open water is dichtgevroren. Een slecht gekozen naam dus voor dit prachtige kleurrijke vogeltje.

Zo veel soorten, zoveel te vertellen

Er zijn al zoveel vogelsoorten voorbij gekomen, zoals het goede vogelspotters betaamt houden wij een lijstje bij. Binnenkort maken we een eerste overzicht van de waargenomen soorten. Merel en ik staan te springen om meer blogjes over deze mooie soorten te schrijven. We hebben al ideeën, maar die zetten we nog even in de ijskast. We denken er nog even over na, we moeten natuurlijk ook niet over één nacht ijs gaan. Tot de volgende blog!

~ Bart

Putter en Vink bij het ijs.