Binnenkort

Binnenkort

Bonje met de Buren

Bernice Goffin | zaterdag 20 maart 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 537x

’S Nachts zijn onze kerkuilen koning en koningin van de hooiberg. Maar overdag, als ze lekker zitten te doezelen, wordt de hooiberg in gebruik genomen door allerlei kleine fladderaars. Sommigen zijn zelfs zó brutaal dat ze de het aandurven om aan te kloppen bij de kerkuilen!
De witte kwikstaart speelt met vuur in de hooiberg... Foto Robert Benjamins

Lastige verenbolletjes

Het is niet makkelijk als kerkuil. Zit je lekker te dutten, verschijnt er opeens weer zo een klein verenbolletje in de ingang van je woning. Hebben ze intussen dan niet door dat de kerkuilen geen verkoop aan de deur willen? Als er weer een vogeltje in de ingang verschijnt reageren onze uilen meestal alleen maar met een verstoorde blik. Hoewel… Die pimpelmees van 4 maart had niet veel langer in de nestingang moeten rondhangen… Kerkuilen vangen liever muizen, maar als zich een kans voordoet zullen ze ook zeker voor vogels gaan. In dit geval was de pimpelmees echter iets te snel (of man kerkuil te slaperig).

Spelen met vuur

Na de pimpelmees hield het bezoek niet op: een week geleden werd de buitenkant van de kast uitgebreid onderzocht door een boomklevertje en enkele dagen geleden liet de witte kwikstaart zich zien (die in het filmpje absoluut zijn naam eer aan doet). De kwikstaart is geen vreemdeling in de hooiberg: vorig jaar broedden ze zelfs achter de nestkast van de kerkuil! Spelen met vuur als je het mij vraagt, maar klaarblijkelijk zijn de jongen er goed vanaf gekomen. Ook nu leek de kwikstaart weer interesse te tonen in de ruimte achter de nestkast. Als dat maar goed gaat!

Kleurrijke buurtbewoners

We zullen zeker nog meer kleine bezoekers gaan zien rondom de nestkast, zo een mooie hooiberg heeft toch een behoorlijke aantrekkingskracht. En een van de mooiste bezoekers moet nog komen: ook dit jaar zullen we op de buitencamera ongetwijfeld weer af en toe kunnen genieten van de Beleef de Lente-buren, de gekraagde roodstaarten, wanneer ze in april terugkomen uit Afrika. Dus vergeet niet om overdag soms óók even de buitencamera aan te zetten!

Coming soon? Foto Robert Benjamins