Binnenkort

Binnenkort

Bijna op kamers!

Sharon Lexmond | vrijdag 1 juli 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 475x

Op het nest wordt er door de twee ''kuikentjes'' volop heen en weer geflapperd en gesprongen. Het zal nu niet heel erg lang meer duren voordat de jonge zeearenden het nest zullen gaan verlaten!
saburchill.com De radius (spaakbeen) humerus (opperarmbeen) en ulna (ellepijp) zijn onderdelen van de vleugels. Deze zitten vast aan het borstbeen (sternum). Hieraan zit de 'kam' (keel), een uitstekend stuk bot, waar de grote- en kleine vliegspieren aan bevestigt zitten.

Sterk worden

De grote kuikens zijn nu volop bezig met het trainen van hun vliegspieren zoals te zien is in dit leuke filmpje. Het flapperen, waarbij ze hun vleugels krachtig op en neer bewegen, maakt dat de grote en kleine vliegspieren sterk worden. Die vliegspieren zitten vast aan de 'kam' van het borstbeen (sternum) en zorgen dat de op- en neerwaartse beweging mogelijk is. Voor de opwaartse beweging moet de kleine vliegspier getraind worden terwijl de grote vliegspier nodig is voor de neerwaartse beweging. Dat is op zich ook wel logisch aangezien de neerwaartse beweging natuurlijk vooral nodig is om de 3 tot 7 kilo zware zeearend de lucht in te krijgen.

Snel metabolisme

De vliegspieren van vogels in het algemeen hebben zeer veel zuurstof nodig om goed te kunnen functioneren. Vogels, waaronder ook onze zeearenden,  hebben dan ook een ontzettend ingenieus systeem met luchtzakken en holle botten waardoor zuurstofvoorziening optimaal is. Daarnaast ligt de hartslag en lichaamstemperatuur hoog (zo'n 42 °C). Dit heeft veel voordelen maar zeker ook wat nadelen. Zo is het herstelvermogen van cellen sneller dan bijvoorbeeld bij ons mensen. Aan de ander kant is een vogel tegelijk ook veel kwetsbaarder bij het inademen van bijvoorbeeld giftige stoffen omdat al die luchtzakken maakt dat zij eigelijk een veel groter longoppervlak hebben.

De kuikens zijn van 22 en 24 april. Dat betekent dat ze nu nu 70 en 68 dagen oud zijn. Het duurt het gemiddeld zo'n 70 tot 90 dagen voordat de jongen gaan uitvliegen. Dit zal niet in 1 x gaan. Eerst zullen de pubers een klein rondje maken rond het nest totdat ze uiteindelijk zelfverzekerd en sterk genoeg zijn om het nest te verlaten. Ze zullen vast wachten op een mooie dag, zonder regen of al te veel wind. Wij wachten vol spanning af!