Binnenkort

Binnenkort

Bezoek de Bouwmarkt

Roos Tol | zondag 15 mei 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 286x

Het ene nest is het andere niet; waar de ene vogel wat losse takjes op een hoopje bijeen al “nest” noemt, bouwt de andere gedreven en gestaag aan een solide kunstwerk. Zanglijster, merel, boomklever zagen we tientallen keren aan de vijverrand voor het verzamelen van duchtig materiaal.

“Die gaat een kasteel bouwen”, lachen we. “Of een paleis.” En die boomklever? Was vermoedelijk de opening van een uilennestkast op maat aan het maken.

Voor al die kommetjes, metselwerken, stucwerken, open-deur-aanpassingen of flodderwerkjes wordt de vijver maar ook de omgeving hiervan druk bezocht.

Wat wil de vogel?

In 2020 heb ik al eens geschreven over de rijke geschiedenis van de omgeving van deze vijver in een bostuin bij een boswoning boven op de stuwwal van de Veluwe. Dat kun je hier teruglezen.

Er is dus klei, zand, leem, modder. Maar ook (vochtig) blad en takjes, grassen, mos, plantenstengels en wat een vrije vogel verder ook maar nodig moge hebben voor een nest op maat.

Het roodborstje, een halfholenbroeder, maakt er niet te veel werk van. Wat bladeren, beetje gras. Is ook blij met een halfopen nestkastje. Niet te hoog, broedt “in het wild” goed verscholen op de grond of laag boven de grond in een boom of dichte klimplanten.

De zanglijster zit ook niet zo hoog, maar maakt uit takjes, vermolmd hout, mos en gras een nestombouw die van binnen keurig glad wordt afgewerkt met modderbepleistering.

De grote lijster werkt met plantaardige materialen maar die worden dan weer bij elkaar gehouden met die modder. Net even een ander detail, en: de grote lijster zit hoog in de boom.

Van de merel konden we de bouw van het nest van zij-van-hiernaast (het nest tussen de horens) life meebeleven via de merelcam. Takjes en droog gras, afgewerkt met modder, fijner gras en plantenstengels. Op maat gemaakt voor/door ma!

De boomklever die kennelijk een héél grote ingang moest verkleinen, heeft, als het goed is, een zacht binnennestje voor haar 6 tot 9 kotertjes.

Veel van deze (half)holenbroeders hebben meerdere nesten per jaar. Dat gaat gelukkig prima nog eens in het eerste nest!

Draag een takje bij

Of een blaadje, modder, grasje, mosje…insectje…slakje… haartje…nestkastje…

Rommelhoekjes. Takjes, blaadjes, klein snoeiafval, mosjes – ruim de tuin niet steriel op, laat wat liggen op de bodem, onder struiken; doe die meter wilde tuin en ook, zorg voor vochtige plekken, waterbakken – en gebruik géén gif.

Laat je inspireren – of deel je ervaringen, bijvoorbeeld hier in de chat!