Binnenkort

Brielse Meer, 2-7-2015, 06:51 uur. Foto Robert Roode

Door Jelle Harder

Vijfde ei wat maar niet kwam...of misschien wel?

Jelle Harder, IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek | woensdag 29 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1003x

Gisterenmorgen, dinsdag 28 maart, waren we met steeds meer BDL kijkers in afwachting van een 5e ei. Wachten, ijsberen, nog eens een kopje thee, maar er kwam geen ei. Ook in de middag niet meer. Wat speelde zich af?

Alles leek goed te gaan

Het vrouwtje kwam in de ochtend op een paar momenten de nestkamer in. Ging op de eieren zitten en je dacht, let op, want er kan een ei komen. Intussen hebben we de ervaring dat de ijsvogel dan zwaarder gaat ademhalen en ten slotte voortdurend beweegt. Daarna de ‘plop’ van een nieuw ei. Maar hier gebeurde steeds niets.

Verstoring?

Man ijsvogel riep het vrouwtje rond 09.30 uur naar buiten om haar weer een vis aan te bieden.

Een paar minuten later zagen oplettende kijkers dat er een hond, drinkend, bij het water was. Ook waren daarna gedurende 15-20 minuten mannenstemmen te horen. Intussen was er geen ijsvogel meer in beeld, ook niet in de nestkamer.

Pas om 13.19 uur zien we vrouw ijsvogel weer in de nestkamer komen. Het leek er op dat ze weer persbewegingen maakte, maar er is geen ei in de nestkamer gelegd.

Legnood

Soms komt het voor dat vogels in het nest van een andere vogel of op een ongebruikelijke plek een ei leggen. Een verklaring hiervoor is dan bijvoorbeeld dat de vogel (nog) geen eigen nest heeft, maar er zijn ook andere redenen. In die gevallen is sprake van legnood. De vogel heeft een ei in haar lichaam wat er uit moet. Lukt dat niet dan kan de vogel er aan dood gaan.

Misschien toch een ei?

Het zou kunnen dat onze ijsvogel al in het stadium was om een ei te gaan leggen op het moment dat de verstoring ontstond. Vervolgens duurde het een hele tijd voordat we haar weer terug zagen. In die tussentijd kan de aandrang om een ei te leggen misschien wel zo groot zijn geworden dat het ei elders gedropt is.

Een prachtig voorbeeld van hoe dat in de praktijk kan gaan overkwam Robert Roode. Hij stuurde mij vorig jaar de foto’s bij deze blog. Een ijsvogel, zittend op een tak, waaruit ineens een ei komt!

Robert: “De ijsvogel was zeer druk in de weer met interactie met het mannetje, vloog weg waarbij het ei al te zien was! Kwam weer voor ons zitten en wierp toen het ei in de sloot. Gedurende enige minuten waren wij dan ook sprakeloos”! Robert bedankt voor de foto’s en je verhaal.

Eieren tellen

Gelukkig is er vandaag, 29 maart, weer een ei gelegd. Iedereen weer blij. Wat zal dat betekenen voor het aantal eieren in de nestkamer. Is het ei van vandaag nu het 5e of toch het 6e? Afwachten maar weer en vooral kijken!

Doel van IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek: Verbeteren van de broedmogelijkheden voor ijsvogels. Aanleg, controle en onderhoud van ijsvogelwanden. Bezoek de website van IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek