Welkom bij de Torenvalk!

Linda Persoon | zondag 27 februari 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 582x

Voor het derde jaar op rij mogen we meekijken in deze mooie nestkast. De torenvalken zijn al gesignaleerd! Hopelijk kunnen we weer gaan genieten van een mooi en leerzaam seizoen. Van harte welkom bij de Torenvalk!
Foto: Jelle de Jong

Even voorstellen

Voor de nieuwe kijkers onder ons zal ik onze hoofdrolspelers even voorstellen; Mevrouw en Meneer Torenvalk. Zij in het roodbruin, hij heeft naast een roodbruin pak een grijze kop en staart met zwarte eindband.  Een torenvalk is slechts 30 tot 38 cm groot en heeft een spanwijdte van tussen de 68 en 78 cm. Op het menu van de torenvalk staan kleine zoogdieren, kleine vogelsoorten en insecten.
Torenvalken bouwen zelf geen nest maar gebruiken een oud kraaiennest of een geplaatste torenvalkkast. Onze nestkast bevindt zich op de watertoren van het Drentse Hoogeveen, waar al meer dan 40 jaar torenvalken broeden! Vorig jaar werden er in deze kast 5 eieren gelegd, waarvan er 3 uitkwamen. Drie baldadige en stoere kuikens zorgden bij kijkers en vrijwilligers voor redelijk wat vermaak en vlogen na zo’n 34 dagen gezond en wel uit.

Achter de schermen

Achter de schermen wordt hard voor u gewerkt. Met een team vrijwilligers houden we het torenvalkpaar goed in de gaten. De komende tijd zullen op deze site regelmatig clipjes te zien zijn met de mooiste momenten, deze worden gemaakt door onze clipmakers Bonnie en Marijcke. Daarnaast zullen er met regelmaat blogs geschreven worden met interessante feitjes door Suzanne, Claudia en mijzelf. En in het clubhuis zijn onze moderatoren te vinden die de stemming er in houden en vragen kunnen beantwoorden.
Wij hopen op weer een mooi torenvalken-seizoen!