Binnenkort

Binnenkort

Foto: Caroline Walta

Door Caroline Walta
STORK en Haagse Vogelbescherming

Waarom is de reiger geen ooievaar?

Caroline Walta, STORK | zondag 18 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1610x

In de weblog van 13 maart kun je een gaaf filmpje zien van onze ooievaar en een blauwe reiger. Onze Gennepse ooievaar kijkt de kunst af en vangt zowaar een visje. Hoewel ze op elkaar lijken, behoren ze tot een andere familie. Hoe zit dat?

Je hebt mensen die houden van rommelig, je hebt mensen die houden van netjes. Toch zit het in ons, om een beetje orde in de wereld te willen aanbrengen. Dit begon al voor onze jaartelling met de Griekse wetenschapper Aristoteles. Hij begon met het indelen van organismes (zeg maar, het leven op aarde) in een systeem.

Toen met pen en papier, nu met computer en DNA

Met de komst van de microscoop in de 18e eeuw, konden planten en dieren nauwkeurig onderzocht worden. De Zweedse arts Carl Linnaeus maakte er zijn levenswerk van, om een indeling op papier te zetten. Wij gebruiken die basis nog steeds, hoewel er nu nóg meer te onderzoeken valt met DNA* onderzoek. *) DNA zijn onzichtbare cellen waaruit wij allemaal bestaan.

Gewoon kijken, dat kan ook!

Je hoeft geen onderzoeker te zijn om de verschillen tussen de ooievaar en reiger te kunnen ontdekken. Laten we eens een beetje orde aanbrengen...

ooievaar reiger
vliegt met de nek gestrekt in een s-vorm
op trek vliegen ze alleen overdag, op thermiek, niet in een bepaalde formatie vliegen ze ook 's nachts, in een groep vaak in v-vorm
verzorgt de veren met vet uit een klier op de stuit poeder uit donsveren op de borst en stuit
manier van jagen lopend door het veld of langs de waterkant staand langs de waterkant of in het veld
voornaamste voedsel wormen, kevers, andere insecten, kleine knaagdieren en vogels als ze traag genoeg zijn, want de ooievaar is geen snelle jager vis, kleine knaagdieren en vogels die de reiger met een snelle beweging vangt
geluid klepperen met de snavel kekkeren en krijsen, soms doen ze ook aan snavelklepperen
gewicht 4-5 kilo 2 kilo
aantal broedparen in Nederland 950 11.000
aantal soorten wereldwijd 20 (in Nederland onze witte ooievaar en af en toe bezoek van een zwarte ooievaar) 67 (in Nederland kun je ook de purperreiger, grote en kleine zilverreiger zien)
symbool in veel culturen staat de ooievaar voor geboorte en brenger van geluk in de Boeddhistische cultuur staat de reiger voor zuiverheid en intuïtie

Overeenkomsten tussen ooievaar en reiger zijn de vorm en houding van hun lichaam, de lange poten en forse snavel. Ze eten zowel levend voedsel als dode resten. Verder maken ze allebei grote takkennesten. Beide vogels kunnen ruim 20 jaar oud worden.