Binnenkort

Foto Leo: Overwinterende Gennepse ooievaars

Door Leo Daanen
Stork

Winter

Leo Daanen, STORK | dinsdag 20 februari 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1058x

Zijn de ooievaars al terug, of zijn ze hier gebleven?
Foto Leo: Pa en Ma. Pa links vooraan met aluminium ring en wat grover dan Ma.

Warme landen

Ooievaars trekken in de winter vaak weg, omdat het hier dan te koud voor ze is en ze moeilijker aan voedsel kunnen komen. Maar wat is nu een winter, de meeste rivieren in de buurt zijn gewoon open en niet bevroren. Je kunt dan wel honderden of duizenden kilometers naar het zuiden vliegen, maar als je hier kan overwinteren, is dat onzin natuurlijk. Zo zullen ook de Gennepse ooievaars denken, want ze zijn gewoon gebleven en lagen met Kerst (zie foto vorige blog Arda) lekker langs elkaar op het nest.

Genneps koppel

In het clubhuis en bij vragen site vliegen de vragen ons al om de oren. Dus zal ik even in het kort wat uitleg geven over het Gennepse ooievaarskoppel. Het mannetje is wat groter/grover gebouwd dan het vrouwtje en het mannetje is te herkennen aan de aluminium ring aan zijn rechterpoot. Het mannetje broedt al (zover wij zeker weten) vanaf 2008 op dit nest in Gennep. Het vrouwtje is niet geringd dus ook moeilijk(er) te herkennen. Maar ook zij broedt al meerdere jaren in Gennep. Deze winter zijn ze beide gebleven, dus is dit weer hetzelfde paar als vorig jaar.

Elk nadeel heb z’n voordeel

Trek je niet weg omdat het geen strenge winter is, dan kun je kiezen om te blijven of toch wat zuidelijker te trekken. Dit koppel, maar ook het koppeltje in Beugen hebben gekozen om deze winter te blijven. Johan Cruijff zei het wel vaker, “elk nadeel heb z’n voordeel” en dat is ook zo bij de ooievaars. Want kies je ervoor om hier te blijven in de winter, dan ben je er wel zeker van dat je nest niet gekaapt wordt door een ander paartje. Dus . . . elk nadeel . . . Juist!

Vorst

En nog een vraag was: kunnen de ooievaars wel tegen deze vorst ? Ja hoor, dat kunnen ze best wel aan. Erger is een dik pak sneeuw, want dan is het moeilijk wormen, muizen, insecten en mollen vangen. Dus wat vorst (mits niet te streng) kunnen ze wel aan hoor. Bevriezen de poten niet, ook dat was een vraag. Deze bevriezen niet, dit komt door de speciale bloedvatstructuur. Die zit zo in elkaar dat het afgekoelde terugstromend bloed opgewarmd wordt door het neergaand stromend bloed.

Geniet van Beleef de Lente 2018, wij van Stork doen er alles aan om jullie op de hoogte te houden en vragen te beantwoorden. Dit kan natuurlijk niet altijd à la minute haha.

Groetjes,