Binnenkort

foto Arda van der Lee

Door Arda van der Lee
STORK

Komen en gaan

Arda van der Lee, STORK | donderdag 25 mei 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 106x

Nu de kuikens er zijn, zijn we alweer bijna vergeten dat er is gebroed, lang gebroed, door beide ouders. Ze wisselden elkaar daarbij trouw af. Ook nu hebben ze om de beurt dienst, dienst om over de kuikens te waken en vooral om ze warm en droog te houden.

Zoals ik al eerder heb geschreven, is het lang niet bij alle vogels normaal dat beide ouders broeden. Maar bij de ooievaar weten we niet beter. Sinds er webcams op nesten staan, kunnen we ook redelijk volgen wie wanneer komt en wanneer gaat. Dat de vrouwtjes eind van de avond de eieren leggen en dan dus op het nest zitten, was al duidelijk. Maar hoe zou dat wisselen daarna gaan, tijdens het broeden? Is daar een patroon in te herkennen?

Klokken

Een aantal trouwe kijkers hebben een aantal dagen tijdens het broeden nauwkeurig geklokt wanneer het vrouwtje en het mannetje kwamen en gingen om te broeden.

Het lijkt erop dat man en vrouw gedurende een etmaal ongeveer even lang broeden (Durske meldt: gemeten over 72 uur broedt man 35,45u en vrouw 37u). Opvallend is dat de laatste 3 dagen voordat de eieren uitkomen, het vrouwtje veel langer (70,5u) op de eieren zit dan het mannetje (40u).

Komen en gaan

In het komen en gaan van beide broeders is een soort van patroon te ontdekken. Ik heb daarvoor alle genoteerde tijdstippen afgerond naar hele uren. Het vrouwtje broedt eind van de avond tot de vroege ochtend en wordt dan afgelost door het mannetje. In de loop van de ochtend komt ze weer terug, zodat manlief even de vleugels kan strekken en voedsel zoeken. Hij neemt de dienst dan weer vrij snel over. En zo wisselen ze elkaar nog een keer af totdat het weer avond is.
Een leuk resultaat van dit mini-onderzoek, uitgevoerd door enkele trouwe ooievaarsvolgers. Dank daarvoor.

STORK