Bijzondere buren

Maartje Eijlander | maandag 1 mei 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 181x

Met de twee groeiende pykjes is het druk op het zeearendennest in de Alde Feanen. Maar niet alleen op het nest lijkt het druk te zijn, ook eronder: mogelijk bevindt zich daar een spreeuwennest.
Een spreeuw onder het zeearendennest (webcam, 1 mei 2023)

Verschillende volgers hadden het de laatste tijd opgemerkt: er komen regelmatig spreeuwen voorbij. Mogelijk, zoals volger liede voorstelde, bouwen zij in het zeearendennest hun eigen nest. En dit is niet het enige bekende geval. Zo wordt er ook vermoed dat er bij de Visarend een stel kwikstaarten een nest hebben gebouwd, wist volger Jelske toe te voegen. En bij een haviksnest tijdens BDL 2018 werd de indruk gewekt dat een stel boomkruipers, wiens gepiep regelmatig op de camera werd vastgelegd, directe buren waren - aldus volger Gtrgtr.

Hoe zit dat dan, die verschillende vogels samen in één boom?

Al die kleine vogels zijn voor de roofvogels natuurlijk geen bedreiging, ook niet voor de kleine pykjes. Maar wat denken die kleine vogels nou zelf, om onder de neus te gaan wonen van een roofvogel die in hun misschien wel een smakelijk hapje ziet. Keep your friends close, and your enemies even closer?

Een duidelijk antwoord kan ik je niet geven: er lijkt vrij weinig tot niet over geschreven te zijn – een zoektocht in zowel de wetenschappelijke literatuur als op google leverde in ieder geval niks op. Maar je zou in ieder geval kunnen zeggen: zo direct onder het nest is misschien juist wel de veiligste plek.

Territoriale vogels en vreedzame buren

Wat wel bekend is, is dat de meeste vogelsoorten nogal territoriaal zijn, ze hebben liever geen andere vogelnesten dicht in de buurt, ook niet van soortgenoten. Spreeuwen zijn daar juist een voorbeeld van, die leven wel in grotere groepen maar staan er ook om bekend andere vogels zoals spechten en zwaluwen te verjagen. Ook de zeearenden hebben we al een aantal keer andere vogels zien wegjagen.

Andere vogelsoorten nesten juist in groepen, ook wel koloniën genaamd, zoals de albatrossen, wevervogels, en blauwe reigers. En dan zijn ook nog vogelsoorten die vreedzaam naast elkaar in dezelfde boom kunnen nestelen, zoals de Amerikaanse boomzwaluw en sialia’s. Sommige verschillende soorten werken zelfs actief samen, bijvoorbeeld in het vormen van zwermen om zo minder snel door roofvogels aangevallen te worden of om samen naar voedsel te zoeken.

Praat mee

Weet jij hier meer over, of heb je vragen? Praat dan mee in de chat.