Binnenkort

Binnenkort

Een echte Bonte Piet

Claudia Leenders | zaterdag 22 april 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 324x

Scholeksters worden ook wel bonte pieten genoemd. ‘Bont’ omdat hun felrode snavel en poten een bont contrast geven met hun zwartwitte verenkleed. En ‘piet’ naar het geluid dat ze maken: te-piet! Maar onze scholeksters hebben ook een hele verzameling aan bontgekleurde ringen. Hoe zit dat precies?
De ringen van RG-CHYZ

Voor het beschermen van vogels en hun leefgebied is het belangrijk om veel te weten te komen over hun gedrag en leefgebied. Één van de manieren om informatie over vogels te verzamelen is door ze te voorzien van een of meerdere ringen. Dankzij ringonderzoek weten we bijvoorbeeld waar vogels overwinteren of een stop-over maken, zodat we ook in deze gebieden de vogels kunnen beschermen. Inzicht in het vinden van een partner, nestgelegenheid, voedselaanbod of voortplanting kan allemaal in kaart worden gebracht via deze methode. Ringonderzoek is dus ontzettend belangrijk voor het beschermen van een soort.

De 4 ringen van de scholekster

Als je het geluk hebt gehad en onze scholeksters op de camera's hebt aangetroffen, zag je waarschijnlijk dat ons paartje voorzien is van twee ringen per poot. Nu denk je misschien: 'Waarom niet gewoon één ring per vogel?' Het voordeel van meerdere ringen in verschillende kleuren is dat je de vogel al vanaf een verre afstand kunt identificeren. Zie je een geringde scholekster door je kijker? Grote kans dat je de drie kleurringen én de twee letters kunt aflezen zonder de vogel te hoeven vangen. Één van onze bonte pieten is wel 48 keer geobserveerd en teruggemeld, maar alleen voor het ringen is de vogel gevangen. En toch weten we door al die observaties waar onze vogel zich de afgelopen vijf jaar heeft begeven.

LG-CKLA en RG-CHYZ

De twee scholeksters op ons dak volgen we dus al een aantal jaar. LG-CKLA is geringd in 2015 en heeft sindsdien een ring aan de linkerpoot verloren. RG-CHYZ, geelring in de chat, is in 2018 geringd en is te herkennen aan de grote blauwe ring met letter H aan de linker tarsus (onderpoot) en de gele ring met letter Z aan de rechter tarsus. Beide vogels hebben ook nog een gekleurde ring aan de ene tibia (bovenpoot) en een metalen ring van het vogeltrekstation aan de andere tibia.

RG-CHYZ is zelfs een jaar voorzien van een zender waardoor we veel te weten zijn gekomen over het terreingebruik in de omgeving. Zo is het territorium een kleine 2 hectare groot, waarvan ongeveer 0,5 hectare wordt gebruikt als voedselveld. Ook weten we dat dit individu heeft overwinterd in Rottumeroog.

Tip! Hoe het systeem achter de ringen en de codenaam werkt lees je hier.

Wie is wie?

Bij scholeksters is nauwelijks te zien wie het mannetje en het vrouwtje is. De snavel van het vrouwtje is vaak iets langer. Bij ons koppel is het nog niet bekend, hoewel we vermoeden dat geelring V is. Bij scholeksters werken beide partners aan het nest en wordt het broeden ook afgewisseld. Daaraan kunnen we helaas niet zien wie M en V precies zijn. Als we de paring in beeld krijgen gaan we dus goed opletten!

En hoe zit dat nou met die steentjes?

Een leuk gezicht, de scholekster pakt een kiezeltje op, loopt een stukje en gooit het kiezeltje weer neer. Het lijkt net of ze de omgeving van het nest aan het opruimen zijn. Waarom ze dit precies doen is nog niet bekend. Bij kieviten is dit gedrag ook waargenomen, maar dan met strootjes in het gras. Of ze inderdaad bezig zijn met 'schoonmaken', of dat het onderdeel is van het bepalen van het juiste nest is de grote vraag. Een aandoenlijk gezicht is het in ieder geval!

Foto: Efrem Efre