Binnenkort

Binnenkort

Witkopje

Peter de Vries, NIOO | zaterdag 22 april 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 283x

De onderzoekers van het NIOO kijken gedurende het broedseizoen honderden (misschien wel duizenden) keren in nestkasten. Heel veel broedende kool- en pimpelmezen kijken we in de ogen. Af en toe zit daar dan een wel heel bijzondere mees tussen. Zo ook afgelopen dinsdag...
Foto gemaakt door Karlijn Meijer

Tijdens een standaard controle kwam een van onze studenten de koolmees hierboven tegen. Het ziet er een beetje bizar uit, maar het lijkt erop dat het zwart op de kop wit is, met her en der wat kleine zwarte veertjes.

Het interessante is dat deze vogel al een aluminium ring heeft (die niet is afgelezen). Je kan je voorstellen dat als deze vogel als adult een ring had gekregen de witte kop wel was opgevallen. Maar we weten zeker dat zo'n vogel van ons niet een ring heeft gekregen. Het moet wel een vogel zijn van vorig jaar, dus waarschijnlijk een tweedejaars vogel.

Op 5 mei gaat, volgens onze planning, deze vogel gevangen worden om te worden gewogen en gemeten. Dan kunnen we haar beter bekijken en ook meer foto's maken. Tegen die tijd komen jullie haar hier zeker weer tegen.