Slaap meesje, slaap...

Peter de Vries, NIOO | dinsdag 4 april 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 518x

Gisteren hebben we de eerste ronde gelopen in één van onze onderzoeksgebieden. Tijdens het broedseizoen houden we alles nauwgezet bij, inclusief het verloop van de nestbouw. We registreren wanneer de nestbouw begint, hoeveel materiaal er in de nestkast ligt en alle andere relevante details.

Wanneer je momenteel naar de 'binnencam' van de Beleef de Lente nestkast kijkt, zie je een kale bodem bezaaid met uitwerpselen. Deze kast is dus duidelijk in gebruik (en dat zie je ook aan het leuke clipje van de slapende koolmees).

Om de bezetting van de nestkasten gedurende hetniet-broedseizoen bij te houden, voeren wij in de maanden januari of februari avondcontroles uit. Tijdens deze controles lopen we in het donker door het bos en kijken we in elke nestkast om te zien of er een koolmees in slaapt.

Als we een koolmees aantreffen met een ring, lezen we deze af, en als er geen ring is, voorzien we de vogel van een ring en wegen we hem/haar.

We vinden meestal wel een slapende koolmees in bijna elke nestkast die we controleren, soms is het aantal bezette kasten meer dan 80% . Mannetjes slapen vaker in nestkasten dan vrouwtjes. Uit onze database blijkt dat tijdens twee willekeurige avondcontroles 70% van de 278 slapende koolmezen mannetjes waren (de rest waren natuurlijk vrouwtjes ;-) ).

Gedurende de wintermaanden bezetten veel mannetjes een territorium en slapen ze elke nacht in de kast die zich in dat territorium bevindt. Om aan andere koolmezen duidelijk te maken dat de kast (of het territorium) bezet is, zingen de mannetjes 's morgens kort: 'dit is mijn kast, waag het niet om hem over te nemen!'

Overdag vormen de koolmezen groepjes (vaak met andere soorten mezen, boomkruipers en goudhaantjes) en verplaatsen ze zich door het bos. Net voor zonsondergang gaan de koolmezen terug naar hun eigen nestkast om daar te slapen.

Oh ja, nog even over die eerste ronde van gisteren. Vooralsnog weinig nestbouw (van de 150 gecontroleerde kasten 15 met wat nestbouw). Mede door de koude nachten komt het dit voorjaar wat langzaam op gang. Hopelijk is dat over een week wel anders (fingers crossed)...