Binnenkort

Geen Pieper

Roos Tol | woensdag 29 juni 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 277x

Sommige vogels zit het mee. Andere zit het tegen. Als je bijvoorbeeld al valt in de enorm grote categorie Kleine Geelgrijsgroenbruinwit-gestreepte-moeilijk-te-herkennen vogeltjes, en je kunt bij de kwikstaartjes worden ingedeeld maar je valt er net een familieboomstamtakje verder in...

... dan ben je een PIEPER.

“Anthus” klinkt alweer beter dan “pieper” natuurlijk.

Griekse mythologie

De Oudgriekse naam Anthus betekent “Bloem”, “Bloei” of “Bloesem”. Hij was één van de zonen van een Griekse paardenhouder. Om wat voor reden dan ook leidde hij de paarden van zijn vader weg van de grazige velden waar zijn broer hen weidde (jaloezie?). Maar de rest van het land was bijzonder schraal en uit honger vielen de paarden Anthus aan en vraten hem op.

Familie in shock. Uit medelijden veranderden de Griekse oppergoden hen in vogels. Een wulp, leeuwerik, distelvink; een zwarte en een witte reiger. Anthus behield zijn eigen naam; het vogelgeslacht is dus naar hem vernoemd.

Anthus pratensis

De familie van kwikstaarten en piepers – Motacillidae – bestaat uit meer dan veertig soorten. De meesten zijn vrij klein.

Omdat bezoekers van de vijver meenden een graspieper te hebben waargenomen – Anthus pratensis – en dit een helemaal nieuwe soort bij de vijver zou zijn geweest, heb ik me verdiept in de wondere wereld van de piepers.

Kenmerkend is dat het een geslacht is met weinig opvallende kenmerken. Daarbij zingt de één wat fraaier dan de ander, vliegt die wat golvender dan gene, heeft de ander meer streepjes en tref je veel soorten op net wat verschillende habitats.
Oeverpieper houdt van zout water, waterpieper prefereert zoet; er is de duinpieper…
De grote pieper is iets minder klein dan de rest van de piepers.

Graspieper en boompieper (Anthus trivialis) zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. De boompieper heeft een korte kromme achterteen, de graspieper een lange rechte. Als ze dan netjes willen blijven stilzitten voor determinatie, zie je nog wat streepjes verschil.

Maar het was hem niet

Het kón ook bijna geen graspieper zijn. Dat is een vogel van lage vegetatie en open landschappen. Duin, grasland, heide. Ouderwets akkerland. Daar broedt de pieper ook, op de grond (in een fraai gebouwd nestje van fijne vezels).
Het was ook geen boompieper.
Onze expert bracht uitsluitsel: het was een jonge roodborst!

In modern Nederlands zeg ik dan evengoed: “Hoe leuk is dat!”

Nou… héél leuk!

PS
Bij de onvolprezen Nozeman en Sepp heette hij nog Alauda pratensis. Ook Madeliefje.

Nozeman en Sepp KBN Nederlandsche vogelen