Binnenkort

Binnenkort

Mot dat nou?

Bernice Goffin | maandag 27 juni 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 288x

Onze drie merelkuikens groeien hard op een gevarieerd dieet. De afgelopen dagen zien we een nieuwe toevoeging aan de menukaart: de beruchte buxusmot. Dat laat maar weer zien hoe belangrijk het is om géén gif te gebruiken tegen zogenaamd ‘ongedierte’. Gif motten we hier niet!
Een buxusmot van dichtbij. Foto van Pixabay.

Ongedierte?

Naar mijn mening zouden de termen ‘ongedierte’ en ‘onkruid’ eigenlijk niet moeten bestaan. Tuurlijk, ik probeer momenteel ook mijn fruit te verbergen voor een groeiende wolk aan fruitvliegjes. En ik mep wel eens een mug tegen de muur wanneer deze mij ’s nachts wakker houdt. Maar dat maakt deze beestjes nog geen ‘ongedierte’. Elk beestje heeft zijn eigen, belangrijke plek in de wereld. Wat wij ‘ongedierte’ noemen, kunnen in werkelijkheid onmisbare bestuivers van bloemen zijn, of voedselbronnen voor vogels.

Gif is geen optie

De buxusmot is daar een goed voorbeeld van. Dit kleine nachtvlindertje ziet er mooi uit, maar is gehaat door vele tuineigenaren omdat de rupsen in staat zijn om een hele buxushaag op te vreten. Het is zeker vervelend om de buxus in jouw tuin langzaam ten onder te zien gaan, maar het is géén oplossing om de struik te verdedigen met pesticiden! Deze verdelgen niet alleen de buxusmot, maar elk ander insect in de buurt, zodat er bijna geen voedsel meer te vinden is voor vogels. En als de merel vervolgens een vergiftigde buxusmot aan zijn kuikens voert, komen deze gifstoffen ook in de kuikens terecht. Een ramp voor alles wat in de tuin leeft.

En de buxus dan?

Maar wat is dan de oplossing om de buxus te redden? Daartoe kun je beter eerst de vraag stellen: wíl je de buxus wel redden? Wist je dat de buxus van nature helemaal niet in Nederland voorkomt en dat onze inheemse insecten en vogels er dus eigenlijk weinig mee kunnen (want ja, ook de buxusmot is een exoot)? Een alternatief kan zijn om de buxus te vervangen door een net zo mooie inheemse struik die ook nog voedsel en beschutting biedt voor een divers palet aan dieren. Bijvoorbeeld een taxus, liguster of hulst. Ook als je de buxus toch wilt laten staan, is het de beste optie om op biodiversiteit in de tuin te richten. Zo trek je vogels aan die jou helpen om de buxusmot te bestrijden.

Een tuin vol leven

Gelukkig leven onze merels in een mooie diverse tuin zónder gif en mét een breed scala aan inheemse struiken en insecten. Naast de buxusmotjes wordt er nog zo veel ander voedsel aangevoerd: deze merelkuikens hebben een grotere menukaart dan menig sterrenrestaurant!

Man voert een buxusmot. Clip door onze clipmaker Romke.