Broedgedrag

Jennifer Romeijn | donderdag 7 april 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 389x

De Beleef de Lente-pimpelmezen zijn begonnen met het aanvoeren van zacht materiaal in het nest. Zou het eerste ei nu snel gelegd gaan worden?

Onze pimpelmezen zijn in het laatste stadium van hun nestbouwactiviteiten aanbeland. Ze brengen nu namelijk ook zachte materialen, zoals veertjes, naar het nest! In dit clipje zie je hoe dit gaat. De hoop is dat de pimpelmezen nu snel aan eieren gaan beginnen, maar we moeten er rekening mee houden dat ze misschien nog even zullen wachten. Het is buiten namelijk niet erg warm (afgelopen weekend sneeuwde het zelfs!), waardoor er minder insecten te vinden zijn. En die insecten moeten straks natuurlijk als voedsel gaan dienen voor de kuikens. Even een paar dagen wachten kan al flink schelen voor de vogels.

Broedgedrag

In afwachting van het eerste ei kan ik jullie al wel vast wat vertellen over het broedgedrag van pimpelmezen. Pimpelmezen hebben per broedperiode 1 à 2 legsels en elk legsel bestaat uit ongeveer 7 tot 13 eieren. Deze eieren zijn klein, wit en roodbruin-gevlekt. Het vrouwtje legt elke dag een ei en start met broeden zodra ze het laatste ei heeft gelegd, zo komen alle kuikens ongeveer tegelijkertijd uit hun ei. Ze kan de start van de broedperiode echter wat uitstellen door tussen het eieren leggen door een legpauze van een of meerdere dagen in te lassen. In de tussentijd liggen de eieren echter niet open en bloot in het nest, dan zouden ze teveel afkoelen. Vrouw pimpelmees bedekt haar eieren daarom met wat dons uit het nest. Fijn voor de eieren, maar wij kunnen ze zo heel moeilijk zien… Nadat vrouw pimpelmees ongeveer twee weken heeft gebroed, komen de eieren uit. We zijn benieuwd! Wanneer zal het eerste ei worden gelegd? Hoeveel eieren zal vrouw pimpelmees leggen? En hoeveel eieren zullen er uitkomen? Het is namelijk niet zeker dat er uit elk gelegd ei ook een kuiken zal kruipen… Het blijft spannend.

En waar is man pimpelmees in dit verhaal, vraag je je misschien af? Terwijl vrouw broedt, bewaakt hij het fort en zorgt hij voor eten. Een duidelijke taakverdeling ;).

Al het materiaal wordt op de juiste plek gelegd