Binnenkort

Binnenkort

Eindelijk winter

Albert Eggens | vrijdag 1 april 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 299x

Daar waar ik aan het begin van de week zei, toen ze een dikke pak sneeuw voorspelden, ja doeeei 1 April zeker, werd de sneeuw toch werkelijkheid.

Eindelijk lente

Wie had dat nog gedacht dat we 31 maart 2022 nog een dikke laag sneeuw voor de kiezen gingen krijgen. Eerlijk gezegd was ik allang klaar met de winter en ben ik al een tijdje toe aan de lente, de eerste zingende tjiftjaf, de adder die genietend van het zonnetje ligt op te warmen, het mannetje citroenvlinder die druk voorbij fladdert. We waren van al dit moois al aan het genieten totdat de sneeuw inclusief snijdende wind langs kwam.

Voor ons begon de lente al op 14 maart toen vrouw zeearend haar eerste ei legde.
Kan het dan geen kwaad, de sneeuw en de vrieskou zo om het nest heen. Nee zolang ze gewoon blijven broeden en de eieren niet al te lang bloot laten liggen kan het geen enkel kwaad. Het is er lekker warm onder de volwassen vogels, de mensen die zelf onder een donzen dekbed liggen zullen dat wel kunnen beamen.

Er is zelfs een foto van een Amerikaanse Zeearend die zit te broeden terwijl alleen de kop van de vogel nog net zichtbaar is boven de sneeuw.

In mei legt leggen alle vogels een ei.

In mei leggen alle vogels een ei, behalve de koekoek en de griet want die leggen in de mei maand niet. Een gezegde die iedereen wel kent zeker het eerste stuk.

Maar veel vogels doen dat zeker niet, zo broeden veel vogels vandaag de dag al veel eerder omdat we bijna geen echte winters meer hebben. De insecten zijn er eerder zoals bv rupsen, dus ook de vogels moeten eerder hun eieren gaan leggen.

Maar roofvogels zoals onze zeearenden broeden sowieso eerder dan andere vogels. En dat komt omdat deze roofvogels dan hun jongen al uit het ei hebben als de rest ook uit het ei komt. Op deze manier zijn ze verzekerd van genoeg voedselaanbod. Een grauwe gans bv broedt ongeveer 10 dagen korter als de zeearend en zo kan de zeearend helpen om de grauwe gans populatie in toom te houden ze zijn namelijk gek op hun pullen.