Binnenkort

foto Arda van der Lee

Door Arda van der Lee
STORK

Eieren in de maak

Arda van der Lee, STORK | donderdag 31 maart 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 326x

We zitten met onze neus bovenop de eieren, bij Beleef de Lente. Eerste ei, tweede ei, derde ei, het houdt niet op in alle nesten. Maar wat komt er eigenlijk allemaal kijken bij het leggen van een ei?

Om te vliegen moet je vooral niet te zwar zijn. Dat geldt ook voor de toekomstige vogelmoeder. Daarom legt ze haar eieren niet allemaal tegelijk, maar stuk voor stuk, meestal met tussenruimte van een etmaal. De meeste grote vogelsoorten, zoals de ooievaar, leggen slechts eens in de twee (of drie?) dagen een ei, bij enkele soorten is de tussenruimte nog groter.

Bevruchting

Ruim voor de bevruchting groeit het ei al in het lichaam van het vrouwtje. Een eicel rijpt in haar eierstok, de eidooier met voedsel voor het embryo wordt eerst aangemaakt. Daar bovenop ligt de kiemschijf met het genetische materiaal van het vrouwtje. Hier gaan de zaadcellen van het mannetje naar op zoek. Is de eicel bevrucht, dan komen er in de eileider om de dooier nog eiwit, twee vliezen en de kalkschaal heen. Daarna kan het ei dan (eindelijk) worden gelegd.

Even pauze

De ontwikkeling van het jonge leven is overigens al begonnen voor het ei wordt gelegd. Al in het moederlichaam begint de celdeling. Tijdens het leggen van het ei wordt de ontwikkeling even stopgezet, tot het broeden begint.

STORK