Binnenkort

Zoek de verschillen

Jennifer Romeijn | donderdag 24 maart 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 386x

Een pimpelmees is druk in de weer met het verzamelen en rangschikken van nestmateriaal in de kast, en tot zover hebben we nog geen kapende koolmezen gezien. De kans wordt dus steeds groter dat we straks een koppeltje nestelende pimpelmezen in de kast hebben, leuk!

Kool- & pimpelmees

In de chat heb ik verschillende reacties gezien van mensen die nog twijfelen naar welke vogel ze nou zitten te kijken. Voor iedereen die de kool- en pimpelmees nog niet helemaal uit elkaar kan houden: vandaag een lesje Zoek de verschillen.

De kool- en pimpelmees zijn allebei lid van de mezenfamilie. Mezen worden in Vogelfamilies van Nederland (Marcel Boer, KNNV Uitgeverij) in het algemeen beschreven als ‘kleine, compacte, hyperactieve, acrobatische insectenetende zangvogels’. Dit vond ik zo’n leuke samenvatting, die wilde ik jullie niet onthouden. De kool- en pimpelmees zijn allebei klein en hebben een gele buik. Er zijn echter een aantal kenmerkende verschillen tussen de beide vogeltjes:

>> Een koolmees heeft een zwarte borststreep (‘stropdas’, bij mannetjes is deze breder en loopt hij door tot onder de pootjes), terwijl een pimpelmees wel een soort zwarte vlek op zijn buik heeft, maar geen echte stropdasstreep.

>> Een koolmees heeft een zwarte kop met witte wangen. Een pimpelmees heeft een witte kop, draagt een blauw ‘petje’ en heeft een zwarte oogstreep (‘brilletje’).

>> Een koolmees is een slag groter dan een pimpelmees. De laatstgenoemde zul je daarom eerder aan een tak zien buitelen dan een koolmees.

In het kort

Koolmees: zwart-geel vogeltje met een stropdasstreep op zijn buik.

Pimpelmees: blauw-geel vogeltje, slagje kleiner dan de koolmees, met een blauw petje en een zwart brilletje.

Kiekeboe!