Binnenkort

Binnenkort

Het torentje van de valk

Claudia Leenders | zondag 13 maart 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 345x

Veel vogels zijn nu druk bezig met het bouwen van hun nieuwe stekje. Sommigen maken er een echt meesterwerk van. Onze torenvalk is daarentegen niet zo’n klusser en laat het bouwen van een nest liever aan een ander over. Waar onze valk dan woont? Op 28 hoog in een echte toren!

Een echt klushuis

Het bouwen van een eigen nest hoort er bij veel vogelpaartjes bij. Het voordeel van zo’n klusnest is dat je zelf het uiteindelijke resultaat bepaalt. Gezinsuitbreiding op komst? Geen probleem, die aanbouw is zo gedaan! Te harde vloer? Een beetje mos extra is zo geregeld. Toch heeft de torenvalk liever minder werk aan het nest en is hij al snel tevreden. Het enige dat het vrouwtje eventueel doet is het maken van een nestkuiltje.

Gezocht: nieuwe toren

Vroeger kon je in in vrijwel iedere kerktoren een valk vinden. Vandaar ook zijn naam. De torenvalk geeft de voorkeur aan hooggelegen plekken. In het buitenland broeden torenvalken vaak op rotsrichels en in rotsspleten. In Nederland was zo’n torenkamertje een mooi alternatief. Tegenwoordig zijn de meeste kerktorens afgedicht vanwege duivenoverlast. Daardoor kon de valk er ook geen gebruik meer van maken en moest hij verhuizen. Gelukkig mocht hij wel zijn naam houden…

Kast goed voor kuikens

Nu broeden de meeste paartjes in oude nesten van kraaien of andere roofvogels, in nissen van hoge gebouwen, in boomholtes of in een van de vele nestkasten. Het voordeel van een nestkast ten opzichte van een oud kraaiennest is dat de jongen een veel grotere overlevingskans hebben. Een kraaiennest kan van alle kanten worden benaderd en aangevallen, terwijl een nestkast maar één ingang heeft voor ongewenste bezoekers. Eventuele indringers worden al van verre gesignaleerd en krijgen direct te maken met de scherpe klauwen van pa en ma torenvalk. Strategisch gezien is een nestkast dus een uitstekende keuze.

Watertorenvalk op 28 hoog

Ons paartje heeft een mooi optrekje gevonden in het ‘penthouse’ in de watertoren van het Drents Hoogveen. De torenvalkkast hangt op een hoogte van 28 meter en is al ruim 40 jaar in gebruik door broedende torenvalken. In 2021 zijn hier drie jongen grootgebracht en in 2020 zijn er zelfs vier valkjes uitgevlogen. Dat belooft dus veel goeds!

Afgelopen week hebben m en v niet stilgezeten. Er vonden meerdere prooioverdrachten plaats en er wordt ook regelmatig gepaard. Vorig seizoen zagen we het eerste ei op 13 april. Dit jaar zijn ze er al vroeg bij dus zou het eerste ei zomaar wat vroeger kunnen komen. Wij wachten het in ieder geval met spanning af!

Krijg je geen genoeg van de torenvalken? Bekijk de clip van de prooioverdrachten hier. Liefde gaat toch echt door de maag ;)

Bron: WMD