Binnenkort

foto: © Marjo de Ruijter : 2020

Door Margot de Kam

Meten is weten

Margot de Kam | dinsdag 11 mei 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 554x

De jonge slechtvalken zijn donderdag 13 mei geringd. Het zijn twee mannetjes. Meer gegevens in blog.
foto: © Marjo de Ruijter : vleugelpen meten

Het zijn mannen!

HSK

635 gram

HSV

575 gram

update 13 mei 22:35

Om 18 uur zijn de kuikens gehaald. Om 18:40 waren ze terug in de kast. Beide ouders werden om 19:00 uur rustig, en waren toen al vlak langs de kast gevlogen om hun kuikens terug te zien.

Man slechtvalk kwam om 21:05 met duif en vrouw slechtvalk kwam mee. Zij ging haar jongens meteen voeren.

Waarom krijgen ze een ring om?

Het is niet voor de lol dat de vogels een ring krijgen. Door te ringen kunnen we ze volgen, als er terugmeldingen komen. Dit geeft ons gegevens. Bijvoorbeeld over hoever ze wegtrekken en hoe hun overlevingskansen zijn. Dat is belangrijk om te weten. Met zulke gegevens kunnen de vogels beschermd worden.

Hopelijk zie je eens een roofvogel met ring, met een camera, een verrekijker of door een telelens. Dan is het fijn als de ringer daar een melding van krijgt. Dat kan via werkgroeproofvogels.nl.

Helaas zijn veel terugmeldingen van dood gevonden vogels, maar ook dat is belangrijk te weten. Gelukkig zien we via de webcams ook veel slechtvalken levend terug, soms in hun tweede en derde levensjaar, zoals bijvoorbeeld ANJ van de Mortel 2016, die we op de webcams van meerdere andere nesten in Nederland terugzagen. Zo weten we ook dat er in Nederland geboren vrouwen in Duitsland, België, Frankrijk en Engeland broedvogel zijn geworden. Een aantal ‘Mortelzonen’ zijn broedvogel in Nederland en ook kleinzonen van de Mortelvalken zien we in Nederlandse nesten terug.

VWGGemert heeft mooi een overzichtslijst daarvan.

Wie en wat is de/een  ringer?

Ringer wordt men niet zomaar. Er gaat een hele opleiding van minimaal twee jaar met stage in de praktijk aan vooraf. Opleiding en examens worden georganiseerd door het vogeltrekstation

Het zijn mensen met passie. Alles is vrijwilligerswerk. Ringers moeten lichamelijk ook sterk zijn. Om roofvogels te ringen moet de ringer regelmatig in bomen klimmen.

De slechtvalken van de Mortel worden altijd geringd door Peter van Geneijgen. Hij is vanaf het begin bij de slechtvalken betrokken. Hij is de voorzitter van de Werkgroep Slechtvalk Nederland, onderdeel van de Werkgroep Roofvogels Nederland.

Hij is erg ervaren en, zoals alle ringers, bekwaam, rustig en zorgvuldig.

Eerst metingen

Meten is weten. Roofvogels worden eerst gemeten. En gewogen. Aan de hand van deze gegevens kan (meestal) de leeftijd en het geslacht worden bepaald en daarmee de ringmaat.

Gemeten worden de vleugelpennen, de staartpennen, het loopbeen, met name de dikte op het smalste punt, en de klauw.

Verder wordt de krop geïnspecteerd en wordt er gekeken naar algehele gezondheid en ongedierte. De kuikens hebben vrijwel altijd okselvliegjes. Dat is geen teken van slechte gezondheid.

Dan ringen

Aan de hand van deze gegevens zijn er tabellen waarmee de ringer kan bepalen of we met een mannetje of een vrouwtje te doen hebben. Dan pas wordt er geringd. Twee ringen, 1 met een kleur- en lettercode en 1 ring met gegevens voor het vogeltrekstation. De lettercode zal de ‘naam’ zijn voor de slechtvalk.

Als het goed gaat met de camera kunnen we allemaal meekijken en zien hoe zorgvuldig dit gebeurd. Er wordt zo min mogelijk stress voor de vogels veroorzaakt, door rustig en veilig te handelen. Er komt eerst een plank voor de kastopening, zodat de kuikens niet per ongeluk naar buiten stiefelen. De kuikens worden voorzichtig in linnen tasjes gestopt, zo zien ze even niets, dat houdt hen rustig.

Vooral de ouders vinden het niks, uiteraard. We zullen hen alarmerend rond horen vliegen. Maar hun kuikens komen terug. De ouders zien dit direct. Meestal komt het mannetje alweer spoedig bij zijn kuikens.

foto: © Marjo de Ruijter : loopbeen meten