Kuuks kieken

Wim van Nee, STORK | zaterdag 1 mei 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 512x

De eieren staan op springen op het moment dat ik dit schrijf. En wanneer u dit leest, is het eerste jong waarschijnlijk al uit zijn of haar ei gekropen. Dan is pa ooievaar eindelijk papa en ma ooievaar mama. (Update zondag 14.35 uur: twee jongen uit)
Uitbrekende jonge ooievaar (broedgeval in gevangenschap)

Anders dan vorig jaar

Na zoveel dagen eindelijk uit het te klein geworden omhulsel. Wat een bevrijdend gevoel moet dat zijn. Het door ma meegeleverde voedsel is precies op, het kuiken is precies klaar om het zelf verder te gaan doen. Perfecte timing.
Elders in het land zijn al jonge ooievaars. Vaak worden de vroegsten al half april geboren, maar in Gennep is het dit jaar iets later. Hoe dat komt? Twee dingen zijn anders dan vorig jaar en spelen mogelijk een rol: Andere weersomstandigheden in de aanloop van de broedtijd en een ander vrouwtje op het nest.

Ganzerik en hinde

Een jonge vogel heet in het algemeen kuiken, maar wordt in BdL-kringen vaak kuuk genoemd. Ik moest wel even wennen aan het woord kuuk. Waarom niet kiek? Zoals in kiekendief? Of kuik?
Vrouwtje, ook zo’n woord waarnaar het steeds zoeken is. Vaak hebben we het over ‘ma ooievaar’. Dat klopt natuurlijk pas, als er jongen zijn. En het mannetje wordt dan automatisch ‘pa ooievaar’. Toch blijft het een beetje zoeken naar mooie woorden. Er bestaan wel mooie woorden voor mannelijke dieren in het dierenrijk, zoals bok of haan. Persoonlijk vind ik ganzerik een heel mooie voor een mannelijke gans. Ook voor vrouwelijke dieren zijn ze er. De allermooiste vind ik hinde, voor een vrouwelijk hert. Maar voor ooievaars lukt het me niet. Het vrouwtje is geen hen, het mannetje geen haan. Maar wat dan wel?

Het goede moment

Als de jongen er zijn, dan komt het erop aan. Is het juiste voedsel beschikbaar? Wat heeft het koude voorjaar voor invloed gehad op de stand van voedzame insecten, die vooral voor de jongste kuikens van levensbelang zijn? Zijn deze bronnen op het goede moment beschikbaar? Het zal wel moeten, want er zijn heel veel bouwstoffen nodig voor de opbouw en ontwikkeling van het skelet, de spieren en voor de groei. De tijd zal het ons leren...

Vaar en moer

Vaar is al van oudsher een samentrekking van het woord vader. Is moer dan afgeleid van moeder? Het zou best kunnen, een moer is ook een vrouwelijk konijn.
Ik denk dat ik eruit ben. Pa ooievaar is gewoon ooievaar en ma ooievaar wordt ooiemoer
En kuikens zijn kuuks en dat is modern Nederlands.

Wim van Nee