Binnenkort

Binnenkort

Het eerste ei bij de Visarend!

Pieter van den Assem | vrijdag 23 april 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 526x

Het duurde eventjes, maar dan heb je ook wat! Rond 6:39 in de ochtend van de 23ste is het eerste ei gelegd. Het moment waar we allemaal met smacht naar uit keken is dan eindelijk hier, wat een prachtige vr(ei)dag is het toch!
Wat een plaatje. Man en vrouw samen bij het eerste ei.

Moment suprême

Samen met de kijkers hebben we tallozen keren gezien hoe de visarenden af en aan vlogen van het nest. De ene keer leek het nest voor de visarenden een stuk minder interessant dan op andere momenten. Uiteindelijk is dit toch wel het definitieve besluit dat dit prachtige nest echt het visarenden nest is en blijft! Zowel man als vrouw hebben al op het eitje gebroed, echter zal voornamelijk vrouw visarend deze taak op haar nemen. Het mannetje zal daarbij het voedsel moeten vangen en zorgen dat mevrouw alles krijgt wat ze wenst.

Wist je dat uit een onderzoek is gebleken dat zowel man als vrouw afwisselen tijdens het broeden, maar het vrouwtje altijd degene is die in de nacht op de eieren broedt. Samen zullen zij met man en macht het nest verdedigen tegen wie dan ook, zodat de eieren veilig blijven.

Een ei, en nu?

Het ei weegt om en nabij de 60-80 gram en is vergelijkbaar qua grootte met dat van een eendenei. Bij visarenden is het ook zo dat het eerste ei dat gelegd wordt ook de grootste is van broedsel. Men heeft tot op heden hier geen duidelijke verklaring voor.

Nu de visarenden hun eerste ei hebben gelegd zullen er waarschijnlijk snel meerdere eieren volgen. Het eerste ei heeft een prachtige crème-kleur en een nog prachtigere stippeling van lichtbruin tot diep roodbruin. Gemiddeld legt een visarend 3 van deze schitterende eieren, bij uitzondering kan een visarend zelfs 4 eieren leggen. Het eerste ei zal dan ook over ongeveer 34 tot 43 dagen uitkomen, dus dan hebben we alvast iets om naar uit te kijken!

Dus blijf kijken en wie weet bent jij wel de volgende die het tweede ei zal spotten! Kijk ondertussen naar de prachtige fragmenten van de laatste clip van Sam en Dieuwertje!

Visarend Alle Beleef de Lente blogs