Binnenkort

Chiroptera

Roos Tol | zondag 18 april 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 712x

Ze gelden als eng, onrein, bloedzuigers, duivels; ja, als de duivel zelf. Ze worden geassocieerd met hekserij, vampirisme, het kwaad en de dood. Ze leven al 60 miljoen jaar op aarde en zijn in al die tijd nauwelijks veranderd. We hebben het natuurlijk over…

Vleermuizen

“Vleer” staat voor vleugel. “Vleermuis” betekent dus: “vliegende muis”. Maar het is geen muizensoort. Zijn wetenschappelijke naam, “Chiroptera”, wat “handvleugeligen” betekent, is accurater. De vleugels van vleermuizen bestaan uit vlieghuid (huid met spierlaag en bloedvaten) tussen de vingers van hun voor- en achterpoten en de staart. Vleermuizen zijn zoogdieren. De enige vliegende zoogdieren ter wereld!

Het geheime leven

Waarschijnlijk weet iedereen wat de vleermuizen komen doen als ze ‘s nachts, bijvoorbeeld hier, laag over het water of door de lucht schieten: vliegende insecten vangen. Héél veel insecten. Waaronder ook heel veel voor de landbouw schadelijke insecten.

We weten ook dat ze ondersteboven hangend slapen en in winterslaap gaan.

Maar wat doen ze als ze buiten ons beeld zijn?

De herfst is paartijd. Maar het vrouwtje wordt niet meteen zwanger. Ze slaat het sperma op en pas ná de winterslaap wordt het eitje bevrucht.
Dan volgt de winterslaap, in beschutte ruimtes zoals holle bomen, ijskelders en gebouwen, bunkers, op zolders en in grotten.

In het voorjaar vormen de vrouwtjes met honderden bij elkaar kraamkolonies.
De mannetjes leven solitair of in kleine groepjes en hebben met het grootbrengen van de jongen niets te maken. Dat doen de vrouwtjes.
Normaal gesproken krijgt een vleermuisvrouw 1 jong.
Dat wordt zo’n 4 weken gezoogd, dag en nacht. ’s Nachts slaapt het jong hangend aan de buik van de moeder.
Daarna vliegen ze uit en de groep verspreidt zich.

Vleermuizen kunnen oud worden, tot wel 20 jaar (afhankelijk van de soort). Hun natuurlijke vijanden zijn uilen - die andere nachtbrakers -, haviken, slangen en…  spinnen. Nu komen vogelspinnen hier gewoonlijk niet voor, maar de grote wielwebspin wel!

Welke soort zien we hier?

Helaas is het onmogelijk om een langsflitsende vleermuis mooi op een plaatje te krijgen met de techniek die we hier hebben.
Er zijn inmiddels wereldwijd meer dan 1200 vleermuissoorten ontdekt. In Nederland leven meer dan 20 soorten.
Op de Veluwe zijn soorten waargenomen als baardvleermuis, dwergvleermuis, meervleermuis en grootoorvleermuis.

Het is echt heel moeilijk te zien – we hopen nog op de inbreng van een expert – maar mogelijk bezoekt de rosse vleermuis de vijver.

Afblijven

De vleermuis is een beschermde soort. Het is bij wet verboden om ze te bestrijden, verstoren of verjagen.
Vindt u een dode of levende vleermuis, buitenshuis of binnen, raak deze dan niet aan met blote handen maar neem contact op met experts.

En die slechte reputatie?
Die heeft hij niet verdiend.

Zelfs “vampier”-vleermuizen, die voorkomen in Zuid-Amerika, zuipen geen halve koe leeg. Ze maken een klein gaatje, en net als bij onze huismug zit er antistollingsmiddel in de beet, waardoor de vleermuis wat bloed kan oplikken. Het dier merkt er niets van.

Genieten wij hier van de virtuositeit van deze kleine vliegende wondertjes.
Moet je wel even opblijven tot het nacht is.